Článek
I když začátek stavby narušily v polovině září deště, práce běží podle harmonogramu. Jako první se začal budovat 1,2 kilometru dlouhý úsek u Sadové, včetně mimoúrovňové křižovatky, nezbytný pro zprovoznění předchozího úseku z Hořic do Sadové v prosinci příštího roku. Pokud by se nestihl, dálnice od Jičína by končila v polích u Sadové a řidiči by ji nemohli využívat.
„Momentálně už probíhají skrývky, čeká nás tu milion kubíků ve výkopech a také stavba devíti mostů,“ řekl předseda představenstva firmy MI Roads Zdeněk Ludvík s tím, že nejdelší bude 114,3 metru dlouhá estakáda Všestary. Cena, za kterou zhotovitel úsek postaví, je podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) nižší o třetinu proti plánovaným nákladům. I tak činí více než 1,6 miliardy korun.
Archeologové našli na stavbě D35 pravěkou mohylu, je nejdelší v Evropě
Archeologické nálezy
„Nacházíme se v prostoru, kde se udála bitva v roce 1866. Jsou tu také cenné pravěké nálezy, včetně zřejmě nejdelší pohřební mohyly v Evropě, staré přibližně šest tisíc let. Objevena byla na rozhraní katastrů obcí Dlouhé Dvory a Lípa a je dlouhá asi 190 metrů a až patnáct metrů široká,“ upozornil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Mohyla podle vědců pochází z doby kultury nálevkovitých pohárů.
Největší staveniště
Aktuálně se v Královéhradeckém, Pardubickém a Olomouckém kraji buduje osm úseků D35.
„Stojíme tak na jednom z největších dopravních stavenišť střední Evropy. Staví se padesát čtyři kilometrů klíčového dopravního tahu mezi východem a západem země, a to včetně odpočívky Hrušová,“ uvedl ministr Kupka.
„Ještě letos začneme stavět dalších víc než deset kilometrů mezi Litomyšlí a Janovem s klíčovou mimoúrovňovou křižovatkou Janov. Poslouží jako hlavní příjezd do Litomyšle od Olomouce,“ doplnil ho Radek Mátl.
Propojení s Libercem později
S dokončením propojení Olomouce a Hradce Králové s Libercem na severu země je ale nutné počítat v delším časovém horizontu, tedy až po roce 2029, kdy má být dálnice D35 mezi Jičínem a Olomoucí zprůjezdněna.
„Zásadní je, že mezi Turnovem a Jičínem, respektive Úlibicemi, je již vydáno platné stanovisko EIA a trasa je ukotvena v územních plánech obcí. S nimi nyní jednáme o přípravě dalších fází, zejména pro dokumentaci pro povolení záměru. V tomto úseku se však nebude stavět dálnice, ale půjde o zkapacitnění silnice první třídy číslo 35. Půjde o kombinaci čtyř- a třípruhu,“ dodal Kupka.