Hlavní obsah

Pět domů na Královéhradecku ustoupí stavbě D35

Hradec Králové

Pět rodinných domů u obce Všestary musí ustoupit stavbě dalšího úseku dálnice D35 mezi Sadovou a Plotištěmi na Královéhradecku. Ředitelství silnic a dálnic se na jejich odkupu s majiteli dohodlo, nebylo třeba nemovitosti vyvlastňovat. Jejich výkup byl nutný, aby se mohlo pokračovat ve stavbě dalšího, 7,5 kilometru dlouhého úseku dálnice, jež má být po dokončení alternativou k přetížené D1.

U Sadové na Královéhradecku se začal stavět další úsek dálnice D35Video: Ludmila Žlábková, Novinky

Článek

I když začátek stavby narušily v polovině září deště, práce běží podle harmonogramu. Jako první se začal budovat 1,2 kilometru dlouhý úsek u Sadové, včetně mimoúrovňové křižovatky, nezbytný pro zprovoznění předchozího úseku z Hořic do Sadové v prosinci příštího roku. Pokud by se nestihl, dálnice od Jičína by končila v polích u Sadové a řidiči by ji nemohli využívat.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Na stavbě D35 u Sadové začala skrývka zeminy.

„Momentálně už probíhají skrývky, čeká nás tu milion kubíků ve výkopech a také stavba devíti mostů,“ řekl předseda představenstva firmy MI Roads Zdeněk Ludvík s tím, že nejdelší bude 114,3 metru dlouhá estakáda Všestary. Cena, za kterou zhotovitel úsek postaví, je podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) nižší o třetinu proti plánovaným nákladům. I tak činí více než 1,6 miliardy korun.

Archeologové našli na stavbě D35 pravěkou mohylu, je nejdelší v Evropě

Domácí

Archeologické nálezy

„Nacházíme se v prostoru, kde se udála bitva v roce 1866. Jsou tu také cenné pravěké nálezy, včetně zřejmě nejdelší pohřební mohyly v Evropě, staré přibližně šest tisíc let. Objevena byla na rozhraní katastrů obcí Dlouhé Dvory a Lípa a je dlouhá asi 190 metrů a až patnáct metrů široká,“ upozornil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Mohyla podle vědců pochází z doby kultury nálevkovitých pohárů.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Některé z nálezů archeologů na trase D35 se vztahují k bitvě z roku 1866.

Největší staveniště

Aktuálně se v Královéhradeckém, Pardubickém a Olomouckém kraji buduje osm úseků D35.

„Stojíme tak na jednom z největších dopravních stavenišť střední Evropy. Staví se padesát čtyři kilometrů klíčového dopravního tahu mezi východem a západem země, a to včetně odpočívky Hrušová,“ uvedl ministr Kupka.

„Ještě letos začneme stavět dalších víc než deset kilometrů mezi Litomyšlí a Janovem s klíčovou mimoúrovňovou křižovatkou Janov. Poslouží jako hlavní příjezd do Litomyšle od Olomouce,“ doplnil ho Radek Mátl.

Propojení s Libercem později

S dokončením propojení Olomouce a Hradce Králové s Libercem na severu země je ale nutné počítat v delším časovém horizontu, tedy až po roce 2029, kdy má být dálnice D35 mezi Jičínem a Olomoucí zprůjezdněna.

„Zásadní je, že mezi Turnovem a Jičínem, respektive Úlibicemi, je již vydáno platné stanovisko EIA a trasa je ukotvena v územních plánech obcí. S nimi nyní jednáme o přípravě dalších fází, zejména pro dokumentaci pro povolení záměru. V tomto úseku se však nebude stavět dálnice, ale půjde o zkapacitnění silnice první třídy číslo 35. Půjde o kombinaci čtyř- a třípruhu,“ dodal Kupka.

Převrácený kamion na mostě zavřel D35. Kabina zůstala viset ve volném prostoru

Krimi

Výběr článků

Načítám