Hlavní obsah

Peníze na dovolenou si Češi ušetřili. Cestovky hlásí za loňský rok rekordní zisky

Přestože Čechy loni zasáhla vysoká inflace, dovolenou si neodpustili. Naznačují to hospodářské výsledky velkých cestovních kanceláří, které zažily velice povedený rok 2023. Výsledky loňského hospodaření už zveřejnily Blue Style i Čedok, které zaznamenaly rekordní zisky. Navíc nejsou samy. Rekordní čísla na českém trhu loni vykázala také německá CK Der Touristik, pod niž spadají Fischer nebo Exim Tours.

Foto: Profimedia.cz

Pláž na Kypru (ilustrační foto)

Článek

Tržby ve výši 8,2 miliardy korun, bezmála 450 tisíc klientů odbavených do více než 37 destinací a EBIDTA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů - pozn. aut.) 560 milionů korun za loňský rok ohlásila CK Blue Style koncem února. Za dobu její 27leté existence jde o rekordní čísla.

„V dnešní době klíč k úspěchu našeho byznysu stojí i na pilíři hi-tech technologií, které zkracují vzdálenost mezi naší cestovní kanceláří a jejími klienty díky automatizovaným procesům. Již více než rok si hrajeme s možnostmi umělé inteligence,“ pochvaluje si ředitel Blue Style Imed Jeddai.

Ještě o něco dříve zveřejnila své loňské hospodářské výsledky také cestovní kancelář Čedok. Ta v roce 2023 vykázala tržby ve výši 7,8 miliardy Kč, což byl meziroční nárůst o 56 procent. O více než polovinu narostl i počet odbavených cestujících, kterých bylo 420 tisíc. Rekordní pak byla EBITDA, která se vyšplhala zhruba na 350 milionů Kč.

Čedok loni téměř pětinásobně zvýšil zisk

Ekonomika

A rekordní výsledky loni v Česku zaznamenala také skupina Der Touristik, která sdružuje CK Fischer, Exim Tours, Nev-Dama a eTravel.

„Tržby přesáhly 17 miliard korun, zisk EBITDA se pohybuje ve stovkách milionů korun a na dovolenou s námi odcestovalo přes 850 tisíc klientů,“ odpověděl na dotaz Novinek mluvčí DER Touristik Eastern Europe Jan Bezděk.

Nejčastější klientelou cestovek jsou rodiny s dětmi. Nemalý podíl klientů u Blue Style ale tvoří i „lidé na vrcholu produktivního věku, tzv. empty nesters“, uvedla CK v tiskové zprávě.

Co se týče volby destinací, tak Češi na dovolenou nejčastěji cestují do Řecka, Egypta a Turecka. Blue Style hlásí velké prodeje také v případě Bulharska a Tuniska, Čedok zase zmiňuje Španělsko včetně Baleárských a Kanárských ostrovů.

Dařit se bude i letos

A jak cestovky vidí letošní rok?

„Očekáváme další růst a dosažení 10miliardových tržeb v ČR. Tomu, že se bude jednat o další úspěšný rok, nasvědčuje i fakt, že jsme k dnešnímu dni (27. února 2023) dosáhli lehce pod 50 procent objemu tržeb loňského roku. Plánujeme zprostředkovat snovou dovolenou pro více než 520 tisíc klientů,“ uvedla CK Blue Style.

Také v Čedoku čekají za rok 2024 opětovné pokoření rekordu. Generální ředitel Stanislav Zeman odhaduje zisk EBITDA kolem 400 milionů korun.

Ačkoliv cestovky letos počítají s ještě lepšími hospodářskými výsledky, musejí se zároveň mít na pozoru před novou konkurencí. Od loňska na českém trhu působí největší evropská cestovní kancelář TUI a také Coral Travel CZ z mezinárodní skupiny Coral Travel Group.

Cestovní kancelář TUI Group se díky silné poptávce vrátila k zisku

Ekonomika
Související témata:
CK Fischer
EXIM tours

Výběr článků

Načítám