Článek
Novinářům to v úterý na veletrhu Czech Raildays řekl generální ředitel ČD Josef Bazala.
Cena jízdného zatím nebyla stanovena. Jízdenka bude podle Bazaly zřejmě dražší než na expresní vlak Manažer (600 korun) a levnější než letenka z Mošnova do Prahy (od 990 korun).
Dráhy mají zatím tři ze sedmi vlaků Pendolino. Během léta by měly převzít čtyři zbývající, které již italský Alstom vyrobil. Vlaky se nyní testují, jeden z nich ve zkušebním režimu na trati z Prahy do Děčína přepravil už přes 150 000 lidí.
Rozhodující pro provoz vlaků bude testování drážním úřadem. "Připouštíme i variantu, že úřad provoz Pendolina na našich železnicích neschválí. V tom případě je vrátíme do Itálie. Ale věřím, že se to nestane," upřesnil Bazala.
Garantovaná cestovní doba
Nové vlaky nabízejí kromě větší rychlosti, která v některých úsecích dosáhne až 200 kilometrů za hodinu, také vyšší úroveň komfortu a poskytovaných služeb včetně garantované cestovní doby.
"Ostravsko pro nás představuje klíčový region, trasa Ostrava - Praha je nejatraktivnějším přepravním směrem v České republice s dominantním postavením železniční dopravy," vysvětlil Bazala, proč dráhy nasadí nejvíce nových jednotek právě na tuto trasu. Vlaky Pendolino by měly od prosince jezdit také do Vídně a Bratislavy.
Původně měly Pendolina vozit cestující už před šesti lety. Zavedení rychlovlaku zpomalily technické problémy, když drážní úřad nový vlak na českých testovacích tratích neschválil. Důvodem byly moderní pohony souprav, které svým elektromagnetickým polem rušivě ovlivňovaly zabezpečovací systémy tratí. Společnost AŽD Praha proto vyvinula filtry, které potlačují rušivé proudy motorů.
Zakázku na dodávku rychlovlaků převzal Alstom po rozpadlém konsorciu ČKD-Siemens-Fiat Ferroviaria. Tomu již před lety České dráhy zaplatily asi miliardu korun, ale konsorcium žádný vlak nevyrobilo.