Článek
"Celková doba jízdy bude činit 3 hodiny a 22 minut, což představuje absolutně nejrychlejší variantu pozemního spojení mezi oběma městy," sdělil Novinkám mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Nynější nejrychlejší vlak jezdí do slezské metropole o 50 minut déle.
První spoj Pendolina pojede z Prahy v 5:56, další pak v 7:56, 9:56, 13:56, 15:56 a 18:56. Z Ostravy zpět pak v 4:00, 5:45, 9:45, 11:45, 13:45 a 17:45. Vlaky budou zastavovat v Pardubicích, Olomouci a Ostravě-Svinově.
Přilákat manažery
České dráhy si od spojů slibují, že vlaky začnou využívat manažeři na jednodenní služební cesty místo automobilů.
Cestující v první třídě budou mít při nástupu do vlaku asistenta, denní tisk a občerstvení zdarma. V rámci první třídy budou také výstupy umožňující připojení k notebooku.
Zaměstnanci ve vlaku by měli mluvit několika jazyky, pokud se vlak zpozdí, cestujícím by měla být vyplacena kompenzace.
Kdo si bude chtí v Pendolinu zakouřit, má smůlu, vlak je nekuřácký. ČD tvdí, že je to první nekuřácký spoj v nových členských zemí EU.
Spoje také k sousedům
České dráhy nasadily Pendolino poprvé do běžného provozu loni v zimě, kdy začal jezdit do Děčína. Od roku 2006 by měl začít jezdit na Slovensko a do Rakouska. V ČR budou kromě Ostravy jezdit ještě směrem na Břeclav.
Na vnitrostátních trasách, kde bude Pendolino jezdit (kromě Ostravy), dráhy ponechají jízdné na stejné úrovni, jako ve spojích InterCity a EuroCity. "Cestujícím však nabídneme podobnou kvalitu služeb i celkové pojetí cestování, srovnatelné se západoevropskámi vlaky TGV, Thalys či Eurostar," řekl v úterý generální ředitel ČR Josef Bazala.
Vlak je schopen jet rychlostí až 230 kilometrů za hodinu, na českých kolejích ale bude jeho rychlost nižší. Vlak je vybaven tzv. naklápěcími skříněmi, které mu umožňují projíždět zatáčky vyšší rychlostí.
Celkem čtyři soupravy
Mnozí lidé se už soupravou Pendolino svezli při zkušebních jízdách, které od loňského prosince probíhají mezi Prahou a Děčínem. Další dvě soupravy procházely testy bez pasažérů a na čtvrtou Alstom spolu se společností AŽD letos v létě instaloval a odzkušoval filtry.
České dráhy chtěly původně Pendolin sedm za 4,3 miliardy korun. Jejich přebírání ale provázela řada problémů. Ten největší byl s trakčním napájením, jenž dlouho znemožňoval nasazení těchto rychlovlaků do běžného provozu. Výrobce dostatečně nerespektoval, že na železničních tratích v České republice existují systémy na stejnosměrný i střídavý proud.
Vyřešit se ještě musí problém se vzduchovými brzdami, které plně neodpovídají českým normám. Jejich výměna proběhne až v průběhu příštího roku. Bazala ale ujistil, že bezpečnost cestujících není v Pendolinech v žádném případě ohrožena.