Článek
"V údolích Vltavy a Labe, tam kde je například pro běžné soupravy maximální rychlost kolem sta kilometrů v hodině, by mohla jezdit Pendolina rychlostí až 130 km/h. Díky tomu by se zkrátila i jízdní doba mezi jednotlivými zastávkami," sdělil Novinkám mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
To znamená, že trasu z Prahy do Děčína by Pendolino jelo asi 50 minut, rychlíky EuroCity nyní stejnou trasu jezdí za hodinu a tři minuty. Pendolino začalo na trase jezdit v prosinci loňského roku, od té doby se s ním svezlo asi 120 tisíc lidí.
Vlaky nyní začnou jezdit také na trasách z Prahy do Brna a také do Ostravy. I tady na modernizovaných úsecích 1. a 2. koridoru budou během jízd České dráhy zjišťovat, jak se vlak při jízdě chová a ve kterých úsecích bude potřeba trať upravit.
"I v těchto směrech by mělo Pendolino v příštím období zkrátit cestovní dobu. Do Brna by mohly nejrychlejší spoje jet za dobu kratší než 2,5 hodiny, do Ostravy by více než 350 kilometrů dlouhou trasu překonaly za méně než 3,5 hodiny," uvedl Šťáhlavský.
Testy i v Německu
ČD mají nyní k dispozici tři soupravy, kromě té, která už vozí cestující, se další dvě testují zatím bez pasažérů. V následujících měsících se vlak bude testovat i na tratích v Německu. Právě pro mezinárodní dopravu bude nakonec určen. Bude vozit lidi do Německa, Rakouska a na Slovensko. Pravidelný provoz vlaků by měl začít už příští rok.
ČD chtějí celkem koupit sedm souprav za 4,35 miliardy korun od italského výrobce Alstom Ferroviaria. Vlak se měl v provozu objevit již před čtyřmi lety, ale dodávky zdržely problémy s výrobou v ČKD, které bylo tehdy členem výrobního konsorcia.
Když výrobce vlaky dodal, několik měsíců trvalo, než se vyřešil problém s působením elektromagnetického pole motoru na trať.