Článek
Od loňského 11. prosince, kdy začaly tyto rychlovlaky pravidelně jezdit na trasách z Prahy do Ostravy, Brna a Břeclavi, se jimi svezlo už 150 tisíc lidí. Za sedm pendolin zaplatí České dráhy Alstomu přes čtyři miliardy korun.
Na otázku Práva, kdy se dá očekávat, že rychlovlaky ČD vyjedou i do zahraničí, mluvčí Českých drah Aleš Ondůj odpověděl: "V současné době probíhají testy pendolin pro průjezd tratí s malými oblouky. Věřím, že budou úspěšné a že by na Slovensko a možná i do Rakouska mohly začít jezdit už od změny jízdního řádu, k níž dojde 28. května."
České dráhy ovšem ani pak cestujícím nezaručí, že se mezi Prahou a Bratislavou projedou skutečně pendolinem. "Vyhradili jsme si právo nasazovat mezi Prahou, Brnem a Břeclaví podle svých potřeb buď pendolino, nebo vlak vyšší kvality EuroCity. A až získáme od Drážního úřadu povolení pro cesty do zahraničí, prodloužíme prostě trasu EuroCity o úsek Břeclav-Bratislava," informoval Ondrůj.
Hlavní důraz dráhy kladou na páteřní trať Praha-Ostrava. Tam rychlovlaky jezdí v rámci projektu SC Pendolino jako společné spoje ČD a Českých aerolinií, pro něž bylo stanoveno speciální jízdné - 500 korun ve druhé třídě a 600 korun v první třídě. Naopak mezi Prahou a Břeclaví je jízdné v pendolinech stejné jako ve vlacích InterCity a EuroCity. A stejně tomu bude po prodloužení trasy do Bratislavy.
Klaus se svezl do Ostravy
V úterý se pendolinem do Ostravy svezl i prezident Václav Klaus. Se svojí ženou Livií tam dorazili v 9:15. Zahájili tak svůj třídenní program v Moravskoslezském kraji. Navštíví tam 12 měst a obcí. Prezidentský pár cestoval vozem první třídy.