Článek
„Předpokládáme nárůst cen meziročně do pěti procent. Kvalitních dobrých aut bude méně,“ míní šéf Cebia Martin Pajer.
Například u tříleté Škody Octavie Combi 2.0 TDI 110 kW DSG Styl se pohybovala průměrná cena loni v prosinci kolem 413 tisíc korun. Letos v prosinci očekává Cebia průměrnou cenu 447 tisíc korun, tedy nárůst o více než 30 tisíc korun.
Hyundai Tucson má podražit o 24 tisíc, Fabia 1.0 TSI Style o 14 tisíc. „Ceny rostou i díky vyšší vybavenosti a také tlaku na nižší emise,“ dodal Pajer.
Zájem o nejdražší ojetá auta navzdory pandemii příliš neklesl
„Přestože celkový prodej ojetých vozů za loňský rok klesl o zhruba 53 tisíc, průměrná cena ojetiny se zvýšila o pět procent na 234 900 korun. Nejprodávanějším autem byl diesel s průměrným stářím 9,5 roku a nájezdem 162 tisíc km,“ uvedl Jiří Grund z Asociace obchodu ojetými automobily. Podle něj vzrostl zájem o provedení kombi a SUV.
Průzkum asociace ukázal, že polovina kupujících vůz vybírá déle, pětina hledá levnější auto a třetina se zaměřuje více na prověření historie vozidla.
Parkoviště prodejců jsou plná, ale…
Někteří čtenáři se trendu zdražování ojetin diví, protože pocitově je na trhu aut skoro až přebytek, parkoviště prodejců jsou i v případě zánovních vozů přeplněná. Na druhou stranu se omezil dovoz ojetin ze zahraničí a podle Pajera roste poptávka po kvalitních ojetinách, jejichž prodeje byly díky pandemii utlumeny.
Muž prodává ojeté auto za šílenou sumu, důvodem je nápis na registrační značce
Vliv má i to, že výroba nových aut v Evropě klesla o 23 %, což představuje více než tři miliony vozů, a automobilky avizují, že jejich cena roste i kvůli obřím pokutám, které si Brusel začal účtovat za nadlimitní emise.
Další možností je pronájem
Například Česko, které má třetí nejvyšší produkci nových aut v EU, zaznamenalo podle zprávy Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) propad o 19,5 procenta, Francie o 46 procent a Německo o 24 procent. Výroba nových aut v Česku klesla na úroveň z roku 2014.
„Kvůli menšímu počtu vyrobených vozů dojde ke zdražení, i když zatím není jasné, o jak velký nárůst půjde. Přísnější požadavky na bezpečnost také zdražují základní výbavu malých městských vozů,“ vysvětluje Jiří Solucev ze společnosti Arval.
Podle poradenské společnosti Ernst & Young (EY) chce většina Čechů vlastnit vozy v cenové relaci od 250 tisíc do 500 tisíc korun.
Provozní zisk Škody Auto klesl kvůli pandemii o více než polovinu
„Žebříčkům prodejů nových aut ale dominuje Škoda Octavia, jejíž cena 1,5krát převyšuje částku, kterou je většina Čechů ochotná za nové auto utratit,“ dodal Solucev. Firma registruje i rostoucí zájem domácností o dlouhodobý pronájem auta. „Za loňský rok poptávka vzrostla o 80 procent,“ tvrdí Solucev.
Podle průzkumu EY chce nová auta z vlastních úspor kupovat 46 procent Čechů. „Poptávka po dlouhodobém pronájmu vozů (8 %) začíná dotahovat poptávku po finančním leasingu (9 %). V případě nových vozů poptávka po dlouhodobém pronájmu (13 %) poptávku po finančním leasingu již překonala (11 %),“ shrnuje zjištění průzkumu Petr Knap z EY.
Odhad růstu cen zánovních ojetin (průměrná cena tříletého vozidla v Kč) | ||
---|---|---|
Prosinec 2020 | Prosinec 2021 (odhad) | |
Škoda Fabia 1.0 TSI Style | 247 000 | 261 000 |
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW DSG Style | 413 000 | 447 000 |
Škoda Kodiaq 2.0 TDI Style 4x4 DSG | 720 000 | 749 000 |
Hyundai Tuscon 1.6 T-GDI 4x2Best of Czech | 454 000 | 478 000 |
Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 4x2 Maraton Edition | 524 000 | 541 000 |
Dacia Duster 1.6 SCe Prestige 4x2 | 332 000 | 350 000 |
Volkswagen Golf 1,5 TSI Comfortline | 392 000 | 409 000 |
Hyundai i30 CW 1.5 T-GDI Style | 339 000 | 355 000 |
Škoda Superb Combi 2.0 TDI L 4x4 DSG | 639 000 | 660 000 |
Zdroj: CEBIA pro Právo |