Hlavní obsah

Pásové dopravníky v Bílině mohou být využity pro fotovoltaické panely

Bílina

Střední díly pásových dopravníků z povrchových uhelných dolů by do budoucna mohly sloužit jako konstrukce pro fotovoltaické elektrárny, které se standardně zakládají do země. Na nestabilních podložích, jakými jsou výsypky nebo odkaliště, však obvyklé řešení použít nejde. Konstruktéři proto vyvíjejí prototypy, které pohyby půdy zvládnou.

V dole Bílina testují využití pásových dopravníků pro fotovoltaické panely.Video: Karel Otcovský, Novinky

Článek

Aby se vytěžená zemina dostala od rypadel až na druhou stranu lomu na výsypku, lemují celý povrchový lom Severočeských dolů dálkové pásové dopravníky. Jak se posouvá těžba, posouvají se s ní i dopravní cesty. Střední díly pásovníků, kterých je v celém areálu 11 tisíc, by mohly v souvislosti s útlumem těžby najít nové uplatnění. Ocelové konstrukce s ližinami můžou sloužit jako podpůrné konstrukce pro fotovoltaické elektrárny. Jinak by skončily ve šrotu.

„Pro stavbu fotovoltaických elektráren využíváme především neúrodné půdy, brownfieldy a právě půdy po průmyslové těžbě. Než se na taková místa vrátí život, mohou sloužit jako výrobny obnovitelné energie ze slunce,“ uvedl Jan Kalina, člen představenstva Skupiny ČEZ, pod kterou Severočeské doly spadají.

Foto: Karel Otcovský, Novinky

Několik pilotních konstrukcí je nyní umístěno na rekultivované ploše v těsné blízkosti dobývacího prostoru dolu Bílina.

Kalina připomněl, že zemina uložená na výsypkách je nakypřená, sedá si postupně a trvá tak desítky let, než se ustálí. „Tomu musíme přizpůsobit i technologii použitou pro výstavbu fotovoltaik,“ doplnil.

Bytové domy od července využijí víc elektřiny vyrobené na střeše

Finance

Pokud by se panely umístily na standardní konstrukce, při pohybech půdy by se vzpříčily a popraskaly.

„Proto je ideální využít toho, co tu máme. S drobnou úpravou tomu vdechneme život na dalších 25 let a poslouží to k výrobě elektřiny,“ řekl Ladislav Michálek, člen představenstva společnosti Prodeco, která patří do Skupiny ČEZ a jejíž konstruktéři s nápadem přišli.

Foto: Karel Otcovský, Novinky

Člen představenstva společnosti Prodeco Ladislav Michálek u pilotních konstrukcí

Ve chvíli, kdy dojde na výsypce k poklesu vytěžených hmot, konstrukce se nakloní jako celek a zátěž se tak nepřenáší do panelů. Několik pilotních konstrukcí je nyní umístěno na rekultivované ploše v těsné blízkosti dobývacího prostoru dolu Bílina.

Výkon solárních panelů se nesnížil

Odborníci loni testovali, jak fotovoltaické panely zvládají pohyby podloží. „Pozitivní je, že výkon solárních panelů se nesnížil. Do nestabilního podloží bude nicméně vhodné místo tradičních křemíkových panelů využít jiné technologie, například tenkovrstvé panely bez křemíkových článků, kdy je polovodič nanesený přímo na skle. Výběr ideálních technologií je nyní předmětem dalšího vývoje,“ vysvětlil Kalina.

Foto: Karel Otcovský, Novinky

Využitelné jsou všechny střední díly pásových dopravníků v dole, které dohromady měří 90 kilometrů.

Testování potrvá ještě několik měsíců. „Provedli jsme řadu měření, v příštích měsících budeme zkoušet tenkovrstvé typy panelů, které neobsahují křehčí křemíkové články,“ uvedl Peter Pikna, který se projektem zabývá. Poté budou panely připojeny na trafostanici.

Využitelné jsou všechny střední díly pásových dopravníků v dole, které dohromady měří 90 kilometrů. Robustní konstrukce mají ližiny, po kterých je lze přesouvat po pláni. „Jsou to nízké investice a efekt je velký,“ uvedl Michálek.

Foto: Karel Otcovský, Novinky

Využitelné jsou všechny střední díly pásových dopravníků v dole.

Využít techniku lze prakticky ihned poté, co přestane sloužit pro dopravu uhlí a zeminy. Kdy to bude, není nyní jasné. Zatím se počítá s potupným útlumem těžby.

Aktivisté obsadili rypadlo v dole Bílina

Domácí

Výběr článků

Načítám