Článek
Aby se vytěžená zemina dostala od rypadel až na druhou stranu lomu na výsypku, lemují celý povrchový lom Severočeských dolů dálkové pásové dopravníky. Jak se posouvá těžba, posouvají se s ní i dopravní cesty. Střední díly pásovníků, kterých je v celém areálu 11 tisíc, by mohly v souvislosti s útlumem těžby najít nové uplatnění. Ocelové konstrukce s ližinami můžou sloužit jako podpůrné konstrukce pro fotovoltaické elektrárny. Jinak by skončily ve šrotu.
„Pro stavbu fotovoltaických elektráren využíváme především neúrodné půdy, brownfieldy a právě půdy po průmyslové těžbě. Než se na taková místa vrátí život, mohou sloužit jako výrobny obnovitelné energie ze slunce,“ uvedl Jan Kalina, člen představenstva Skupiny ČEZ, pod kterou Severočeské doly spadají.
Kalina připomněl, že zemina uložená na výsypkách je nakypřená, sedá si postupně a trvá tak desítky let, než se ustálí. „Tomu musíme přizpůsobit i technologii použitou pro výstavbu fotovoltaik,“ doplnil.
Bytové domy od července využijí víc elektřiny vyrobené na střeše
Pokud by se panely umístily na standardní konstrukce, při pohybech půdy by se vzpříčily a popraskaly.
„Proto je ideální využít toho, co tu máme. S drobnou úpravou tomu vdechneme život na dalších 25 let a poslouží to k výrobě elektřiny,“ řekl Ladislav Michálek, člen představenstva společnosti Prodeco, která patří do Skupiny ČEZ a jejíž konstruktéři s nápadem přišli.
Ve chvíli, kdy dojde na výsypce k poklesu vytěžených hmot, konstrukce se nakloní jako celek a zátěž se tak nepřenáší do panelů. Několik pilotních konstrukcí je nyní umístěno na rekultivované ploše v těsné blízkosti dobývacího prostoru dolu Bílina.
Výkon solárních panelů se nesnížil
Odborníci loni testovali, jak fotovoltaické panely zvládají pohyby podloží. „Pozitivní je, že výkon solárních panelů se nesnížil. Do nestabilního podloží bude nicméně vhodné místo tradičních křemíkových panelů využít jiné technologie, například tenkovrstvé panely bez křemíkových článků, kdy je polovodič nanesený přímo na skle. Výběr ideálních technologií je nyní předmětem dalšího vývoje,“ vysvětlil Kalina.
Testování potrvá ještě několik měsíců. „Provedli jsme řadu měření, v příštích měsících budeme zkoušet tenkovrstvé typy panelů, které neobsahují křehčí křemíkové články,“ uvedl Peter Pikna, který se projektem zabývá. Poté budou panely připojeny na trafostanici.
Využitelné jsou všechny střední díly pásových dopravníků v dole, které dohromady měří 90 kilometrů. Robustní konstrukce mají ližiny, po kterých je lze přesouvat po pláni. „Jsou to nízké investice a efekt je velký,“ uvedl Michálek.
Využít techniku lze prakticky ihned poté, co přestane sloužit pro dopravu uhlí a zeminy. Kdy to bude, není nyní jasné. Zatím se počítá s potupným útlumem těžby.