Článek
O zrušení parkování zdarma pro e-auta rozhodla Rada hlavního města Prahy už začátkem roku. Majitelé budou platit od 1. ledna.
„Elektromobil zabírá na ulici prostorově stejné místo jako auto se spalovacím motorem a s ohledem na jejich očekávaný nárůst tedy není dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodnění s parkováním zdarma na místech rezidentů,“ řekl Novinkám náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Změna se týká všech aut s registrační značkou začínající písmeny EL, tedy i ze sítě nabíjených plug-in hybridů.
Po D3 se bude smět jezdit 150 km/h. A mohlo by se to rozšířit i na další úseky, říká šéf ŘSD
Město bude podle Hřibu elektromobilitu podporovat i nadále, ale jinými cestami. „V nově připravované reformě zón placeného státní by měly mít zvýhodněnou cenu návštěvnických parkovacích oprávnění a vyhrazená místa se zvláštním režimem u elektronabíječek,“ dodal.
Návrhy změn jsou připravené, ale konečná podoba závisí na výsledku jednání v rámci magistrátní koalice, jež stále probíhá. Kdy by mělo finální schvalování proběhnout, Hřib neupřesnil, a tak v tuto chvíli není ani jasné, zda budou majitelé e-aut platit stejné částky jako řidiči ostatních aut, anebo budou mít třeba jen v některých zónách slevu.
Ceny parkování v Praze jsou stanovené centrálně a liší se podle cenových pásem. Obecně jsou v centru vyšší.
Především za druhé vlastněné vozidlo jsou poplatky vysoké. Rezident za jeho parkování ročně zaplatí 7000 korun, podnikatel v nejdražším pásmu dokonce 36 tisíc Kč.
Návštěvníci za polovic?
„Je pravdou, že dosud není úplně rozhodnuto, jak to s elektromobily vlastně bude, zda budou, či nebudou mít nějaké slevy. Jedná se o politické rozhodnutí, ale politikům uniká, že úředníci již parkovací oprávnění vydávají, za standardní ceny,“ sdělila Novinkám Karolína Šnejdarová z kanceláře starostky Prahy 1.
Pokud by padlo rozhodnutí o slevě, nejspíš by se to řešilo poměrným prodloužením již zakoupeného parkovacího oprávnění.
Prodeje elektromobilů v EU klesají, v Česku jsou obecně ještě méně populární a rozšířené jak kvůli vyšší ceně, tak omezenému dojezdu a době nabíjení. Omezení výhod při parkování může být další faktor, proč si elektroauto nekoupit.
Elektromobilů a plug-in hybridů v současnosti jezdí podle dat Svazu dovozců automobilů po Česku přes 50 tisíc. Bezplatné parkování vozů s EL značkami v Praze je podle tajemníka svazu Jozefa Pokorného podporou pro nákup a využívání těchto vozů v Praze a okolí.
Češi vzali dotace na nákup elektromobilů útokem, vyčerpali už celou sumu 1,95 miliardy korun
„Rozhodnutí Prahy zcela zrušit tento parkovací systém se může negativně projevit nejen při nákupu vozidel, ale zejména při provozu automobilů v Praze,“ řekl Novinkám Pokorný. Ceny parkování podle něj přispívají k tomu, jakým autem bude člověk do metropole dojíždět. Pro ovzduší ve městě jsou nekouřící elektromobily přínosem.
„Modré zóny jsou primárně určeny rezidentům. Naopak fialové zóny jsou určeny pro vozy návštěvníků, tedy těch, kteří se po městě pohybují nepoměrně více. U těch dává smysl zvýhodnit elektromobily,“ naznačil uvažované změny Hřib. Ve fialových zónách by sám navrhoval polovinu standardní sazby. Nyní se například na Praze 1 platí na fialových zónách 40 Kč/hod.
Například v Plzni mají řidiči elektromobilů jistotu bezplatného parkování zatím do konce srpna příštího roku. „Zda tomu tak bude i po tomto termínu, je věcí politického rozhodnutí rady, které zatím nepadlo,“ řekl Novinkám Ondřej Vohradský, dopravní specialista městské správy. Auta se značkami EL parkují bezplatně také v Ostravě, aktuálně radnice žádné změny nechystá.
Na druhou stranu v Brně je situace jiná než v Praze. „V rámci zón A, B a C je na elektromobily, hybridy či jakákoliv jiná vozidla poháněná alternativním palivem v rámci systému rezidentního parkování pohlíženo stejně jako na vozidla s klasickým spalovacím motorem. Důvodem je, že vozidlo zabírá parkovací stání nezávisle na tom, jaký má pohon. V této věci se žádné změny nechystají,“ uvedl mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.
Sdílená auta jako autopůjčovna
Menší výhody proti metropoli mají při parkování v Brně i carsharingová auta, což je zjednodušeně autopůjčovna přes mobilní aplikaci. Platí tisíc korun ročně, zatímco v Praze jen symbolickou stokorunu.
I když existují carharingové služby jako HoppyGo, kde si lidé půjčují vlastní auta mezi sebou, nejrozšířenější služby Car4Way, Anytime a Bolt Drive půjčují vlastní auta přes mobilní aplikaci. Jde o komerční službu, u které podle kritiků není důvod, aby za parkování zákazníci platili méně než ostatní řidiči. Z jiného úhlu pohledu má zachování určité podpory smysl, protože lidé si díky těmto službám nepořizují tolik vlastních aut, která by zabírala místo trvale.
„Sdílená auta jsou zatím v řadě měst spíše okrajovou záležitostí. Měla by teoreticky ulevit městům a snížit počet aut, která se v něm pohybují, ale zatím se to příliš nedaří. Z toho plyne i snaha ulevit jim od parkovacích poplatků a zjednodušit jejich provoz,“ řekl Novinkám Petr Knap ze poradenské firmy EY.
Při většinovém využívání přímo ve městě podle něj podpora smysl dává, na druhou stranu ale nelze čekat, že by při vyšších počtech sdílených aut by to bylo pro město akceptovatelné. Upozornil, že sdílení aut napřímo mezi lidmi typu Hoppy Go přitom žádné úlevy z parkování nemá.
Podle chystaných změn budou sdílená auta v Praze za parkování platit podobně jako rezidenti a současně dojde k časovému omezení stání na jednom místě na 96 hodin, s výjimkou víkendů a svátků.
„Je zjevné, že jakékoliv navýšení se promítne do ceny za půjčení vozidla. V případě drahé služby pak hrozí, že si uživatelé carsharingu raději pořídí vlastní vozidla. Ta potom budou v ulicích parkovat dlouhodobě, čímž zaberou více parkovacích míst, což bude mít dopad i na ostatní rezidenty,“ myslí si Hřib. Ve spolupráci s Asociací českého carsharingu hledají řešení, které bude přijatelné pro obě strany.