Článek
Na Pařížské a v jejím okolí působilo ke konci loňského roku 50 značek. Více než v jakékoli jiné středoevropské metropoli. Své největší obchody v regionu mají v Praze například Louis Vuitton, Dior, Gucci, Hermès, Chanel nebo Prada.
Pařížská se díky tomu dostala i do výběru 20 nejdůležitějších luxusních ulic v Evropě. Ten sestavuje poradenská společnost Cushman & Wakefield.
Návrhářka Zuzana Kubíčková: Pařížská je sen, kterým to nekončí
Podle dat firmy byly na konci roku prostory v Pařížské a jejím okolí plně obsazené. Tím se Praha vyrovná západním městům. Žádná volná místa nebyla celkem na sedmi ze zmíněné dvacítky sledovaných luxusních tříd, v dalších devíti pak zbývalo posledních pět procent volných prostor.
Zájem o Pařížskou dokládá i loňské otevření pěti nových obchodů. Přímo na luxusní ulici zřídila svou vlajkovou prodejnu módní firma Polo Ralph Lauren. Stejně učinil i butik s obuví Jimmy Choo. V okolních prostorách pak začali nabízet své zboží prodejce luxusních hodinek Rado, oděvů Zadig & Voltaire a zimního oblečení MooRER.
Obchodům se daří
Silná poptávka pomáhá se snazším oživením po útlumu, který způsobila covidová pandemie. „Tato dynamika nabídky a poptávky udržuje tlak na nájemné, které se na luxusních nákupních třídách zotavuje rychleji než na hlavních nákupních ulicích po celé Evropě,“ říká Jan Kotrbáček, který v Cushman & Wakefield vede tým pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu.
Nejvyšší dosahované nájemné v Pařížské činilo ve druhé polovině loňského roku 225 eur (přes 5500 korun) za metr čtvereční měsíčně. Ulice se tak dostala zhruba na hodnoty z roku 2018. O rok později byly ještě zhruba o pět procent vyšší, následně je ale covid výrazně srazil. Kvůli pandemii jezdilo do Prahy méně turistů a obchody s luxusním zbožím podobně jako další s cestovním ruchem provázaná odvětví strádaly.
Návrat turismu k předcovidovým číslům dokládá i růst tržeb. Zákazníci na Pařížské loni utratili 0,7 miliardy eur, v přepočtu 17,3 miliardy korun. Meziročně to představuje nárůst o více než osm procent.
Rostou nové prostory
Nedostatek volných prostor na Pařížské by měly pomoci řešit dva nové projekty. Nyní ulice nabízí asi 20 tisíc metrů čtverečních obchodů. Letos kapacita vzroste asi o 15 procent.
Celkem tisíc metrů čtverečních přinese projekt Pařížská 25 od společnosti Kaprain Real Estate. Po rekonstrukci otevře také bývalý hotel InterContinental, nyní pod názvem Fairmont Golden Prague. Budova nabídne 2400 metrů čtverečních rozdělených do šesti obchodů.
„Po stabilizaci hotelu předpokládáme, že ho ročně navštíví přes 150 tisíc hostů, kteří očekávají především dokonalou a luxusní nabídku služeb. To by se mělo významně projevit i na transformaci blízkého okolí hotelu, včetně nabídky retailových značek či restauračních služeb,“ říká David Nath, vedoucí hotelového týmu v Cushman & Wakefield.
Restaurace či kavárny tam mohou otevírat mimo jiné i samy známé módní značky. Ty v posledních letech hledají způsob, jak oslovit zákazníky co nejvíce způsoby. Gastronomické podniky otevírají v zahraničí například Louis Vuitton, Versace, Gucci či Breitling.