Hlavní obsah

Pár kilometrů od Řípu vznikne dopravní terminál s parkovištěm pro tři tisíce aut

ČR

Čtyři až pět kilometrů vzdušnou čarou od Řípu by měl vzniknout přestupní dopravní terminál s obrovským parkovištěm až pro tři tisíce aut. Téměř podél dálnice D8 by se měla stavět nová vysokorychlostní trať z Drážďan přes Ústí nad Labem, Roudnici nad Labem do Prahy a pak dál budou další větve na Brno či Ostravu. V rámci severních a středních Čech od Lovosic k Praze se jedná o takzvanou vysokorychlostní trať Podřipsko.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Hora Říp, zhruba pět kilometrů od ní má vzniknout dopravní terminál u budoucí vysokorychlostní trati s kapacitou parkoviště tři tisíce vozů.

Článek

Právě tento záměr přijel v pondělí vpodvečer vysvětlovat do Roudnice nad Labem ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se zástupci Správy železnic a Ředitelství silnic a dálnic. Dorazilo kolem padesáti zástupců dotčených obcí. Některé mají k trati a přestupnímu terminálu řadu výhrad a obávají se například hluku.

Foto: Správa železnic

Vizualizace vysokorychlostní trati

„Nevidím to úplně pozitivně. Terminál je obrovská stavba, bude to totální změna rázu krajiny, celé lokality, dotkne se to obce a širokého okolí,“ řekl Novinkám Aleš Kraus, starosta obce Kleneč na Litoměřicku, která by měla být nejblíže přestupnímu uzlu. „Obáváme se, že nezůstane u samotného terminálu, ale nabalí se na něj další stavby a investice developerů,“ bojí se starosta potenciální divoké zástavby.

Za 19 minut do Prahy

Záměr počítá s tím, že u Roudnice nad Labem vznikne důležitý uzel, kam by se měli sjíždět cestující z okolí. Na parkovišti budou moci odstavit vozy a dál pojedou vlakem, ať už ve směru na sever na Ústí nad Labem a do Drážďan, nebo naopak do Prahy a pak třeba dál na Brno a Vídeň nebo do Ostravy či Hradce Králové. Podle dostupných informací by mělo po nové vysokorychlostní trati jezdit až 45 tisíc cestujících denně. V úseku Podřipsko by měly osobní rychlovlaky jezdit ve špičkách zhruba každé čtyři minuty. Přes noc ale vlaky jezdit nemají. Cesta z Roudnice nad Labem do Prahy by měla trvat jen 19 minut.

Přínos pro cestující

Zatímco jedni vidí v trati a související infrastruktuře problém, jiní přímé a rychlé spojení vnímají jako velkou příležitost. „My s tím zásadní problém nemáme, naopak v tom vidíme přínos a pomoc regionu. U nás máme u nádraží malý počet parkovacích míst, tam by se odklonily expresní rychlíky, takže tady by to pomohlo. Na Prahu i na Ústí by bylo velmi rychlé spojení,“ potvrdil Novinkám starosta města Roudnice nad Labem František Padělek (bezp.).

Foto: Správa železnic

Mapa ukazuje trasu vysokorychlostní trati v úseku Podřipsko mezi Prahou a Lovosicemi.

Do jednání o trati se zapojuje spolek Koridor D8, který sdružuje tři desítky obcí. Podle předsedy spolku Martina Klečky už se s ministerstvem dopravy a dalšími subjekty dohodli na tom, že se stavba alespoň ve středočeské části bude posuzovat komplexně s dalšími dopravními projekty v oblasti, včetně dálnice D8, aglomeračním okruhem kolem Prahy a zdejšími hlavními silničními tahy, nikoli jako vytržená z kontextu. „Podstatné je eliminovat negativní dopady a například maximálně využít zářezy a tunely,“ upozornil Klečka, podle něhož mají obce špatnou zkušenost s výstavbou dálnice D8 a složitým vymáháním například protihlukových stěn.

Další potupa Čechů od Polska. Tentokrát je to vysokorychlostní trať

Domácí

Podle ministra Kupky je smyslem setkání se starosty představit postup projektu a možnosti připomínkovat záměr. „Jednáme se samosprávami, aby dopad byl co nejpřijatelnější, ač je jasné, že každá taková stavba nějakou zátěž přináší,“ uvedl Kupka, podle něhož by stát měl také splácet dluh při dobudování protihlukových stěn kolem dálnice D8.

Foto: Správa železnic

Schéma součástí vysokorychlostní trati Podřipsko

Jedna z připomínek obcí směřovala k posuzování stavby. „Vše se bude v rámci posouzení vlivu stavby na životní prostředí posuzovat v kontextu ostatních prvků i dálnice, ne samostatně,“ ujistil Jakub Bazgier, ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí v rámci státní organizace Správa železnic. Potvrdil výstavbu terminálu pro 3 tisíce aut. „Je zahrnutý do projektu, ale další rozvoj lokality a návazné stavby už budou čistě na obcích a vlastnících pozemků, jak se domluví s developery,“ dodal Bazgier.

Příprava plně elektrifikované dvoukolejné trati je nejdál na Moravě, úsek Podřipsko by mohl být v provozu do roku 2035.

Kupka: Výstavba prvního úseku vysokorychlostních tratí začne příští rok

Ekonomika

Výběr článků

Načítám