Hlavní obsah

Padělky z Temu ničí hlavně malé rodinné firmy. Kvalita je přitom bídná a původ neznámý

Široká nabídka a nízké ceny jsou jedním z klíčových faktorů úspěchu čínského online tržiště Temu. Nejen tato platforma, ale ani zákazníci už mnohdy neřeší, že se může jednat o padělky. Praktiky giganta se stovkami milionů uživatelů po celém světě ale mají své důsledky. Nejen že jsou výrobky často nebezpečné či toxické. Zásadně také poškozují poctivé podnikatele, pro které Temu představuje soupeře, s nímž nelze vést férový boj.

Foto: Florence Lo, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Na první pohled by se zdálo, že spokojenost může být na obou stranách. Temu úspěšně expanduje na globálním trhu a zákazník si pořídí něco, co by si za cenu originálu nemohl dovolit. Například padělky tenisek značky Nike se na Temu dají koupit už za 374 korun.

Radost zákazníka ale často trvá pouze do chvíle, než k němu balíček z daleké Číny doputuje. Obsah totiž nemusí být zrovna tím, co online tržiště inzerovalo na fotkách, a domoci se v takovém případě vrácení peněz bývá obtížné.

„Důvodů, proč kupovat originály, je řada - od kvality a s tím související jistoty toho, co si vlastně kupuji, přes bezpečnost výrobku až po řádnou záruku. A v první řadě je prodej padělku jednoduše podvod,“ uvedl ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Shein a Temu už mají problémy i ve Vietnamu

Ekonomika

Negativní dopad ale pociťují i poctiví podnikatelé, kteří na rozdíl od Temu řádně platí daně, cla, recyklační poplatky a jejich výrobky podléhají přísné evropské legislativě, jejíž dodržování je vymáháno.

„Padělky ničí konkurenceschopnost poctivých firem. Kvalitní výrobci investují do vývoje, designu a často splňují přísné normy. Padělky jim odvádějí zákazníky, a to nejen kvůli nižší ceně, ale i proto, že někteří zákazníci věří, že dostávají stejnou kvalitu,“ poznamenal marketingový poradce Pavel Řehulka.

Čím menší obchodník, tím větší škody

Pro menší obchodníky, kteří se zaměřuji na užší sortiment, může konkurence v podobě často násobně levnějších padělků být existenční hrozbou.

„Temu zatlouká hřebíčky do rakve našeho malého rodinného podnikání,“ stěžuje si Alice Kavková z deskovkářství 4 Kavky, které je i výhradním českým distributorem deskových her japonského vydavatelství Oink Games. Právě jejich padělky byly ještě donedávna na Temu hojně dostupné. To ale není vše.

„Temu cílilo reklamy jako černý pasažér na naše české názvy, které jsme si nechali přeložit my a máme k nim výhradní práva. To je nekalá soutěž a porušení našich duševních práv,“ uvedla Kavková.

Brusel chce pro levné zásilky z Temu či Sheinu zrušit osvobození od cla

Ekonomika

„Pociťovali jsme to už loni. Letos je to masakr, máme o stovky tisíc korun v obratu méně. A to může být pro malou firmu, jako je ta naše, skoro likvidační,“ dodala.

Napodobenina jedné z karetních her, jež 4 Kavky prodávají, byla loni na Temu nabízena za 24 korun včetně poštovného. Originál stojí okolo 500 korun.

„Na první pohled vypadají hry často podobně jako originál. Za ty peníze se ale nic kvalitního vyrobit nedá – hry jsou jako okousané, špatně natištěné a špinavé. Ani nechceme vědět, z čeho všeho je to vyrobené,“ komentovala padělek Kavková.

Snaha o zlepšení?

Temu v minulosti cílilo reklamu i na názvy některých českých e-shopů, například výrobce vlněného zboží Ovečkárna.

A tak zůstává s podivem, že i přes všechny problémy, které trvají v podstatě od příchodu Temu na evropský trh v roce 2022, nezařadila Česká obchodní inspekce platformu na seznam rizikových e-shopů.

Malou útěchou pro firmy jako 4 Kavky může být zatím jedině to, že v některých případech Temu na podněty obchodníků a uživatelů padělané zboží vyřazuje z prodeje. Týden po tom, co Kavková svůj příběh popsala na internetu, se jí ozvala tisková mluvčí Temu pro střední a východní Evropu. Padělky her pak z nabídky zmizely.

„Každé hlášení o porušení práv okamžitě prošetříme a podnikneme příslušné kroky, od odstranění výpisů produktů a obrázků až po zrušení účtů prodejců. V závislosti na míře protiprávního jednání mohou být obchodníci z platformy trvale vyloučeni,“ sdělila mluvčí.

Temu nyní podle Reuters zvažuje i připojení ke skupině platforem, které spolupracují na prevenci online prodeje padělaných výrobků v Evropě. Právě padělky a porušování bezpečnostních norem výrobků jsou důvody, proč Temu opakovaně vyšetřuje i Evropská komise.

„Tento krok může být pokusem o zlepšení reputace a získání větší důvěry spotřebitelů,“ míní Řehulka.

Překročením hranice 45 milionů evropských uživatelů se Temu od května zařadilo mezi velmi velké online platformy. K zamezení prodeje padělků by tak mělo podniknout mnohem přísnější opatření. Jinak mu od komise hrozí pokuta až ve výši šesti procent celosvětových tržeb. Přitom jen za pololetí firma utržila okolo 20 miliard dolarů čili 478 miliard korun.

Amazon chce novým e-shopem konkurovat Temu, prodejcům stropuje ceny

Ekonomika
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám