Článek
Delta i Northwest, které vstoupily do režimu bankrotové ochrany ve středu, slíbily, že zachovají všechny lety v rámci aliance. "Podle informací obě společnosti pokračují v normálním provozu," řekla mluvčí ČSA Jitka Novotná. Věří, že restrukturalizace oběma firmám pomůže.
"Air France je přesvědčena, že Delta učinila správné rozhodnutí a že si udrží pozici přední letecké společnosti v USA i celosvětově," uvedl v prohlášení další člen aliance Air France v prohlášení .
Členy Alinace Sky team jsou Delta, Air France, KLM, ČSA, Korean Air, Alitalia, AeroMexiko, Continental Airlines a Northwest Airlines. Konkurencí jim jsou Star Aliance, která sdružuje například Lufthansu, Air Canada, polský LOT nebo skandinávské SAS, a aliance One world, která sdružuje British Airways, American Airlines, Cathay Pacific či Finnair.
Bankrot - nebankrot
Pád dvou společností, které požádaly o bankrotovou ochranu u amerických soudů ve středu, neznamená jejich likvidaci. Právě proto mohou dál létat podle letových řádů.
Nynější stav, podle tzv. článku 11, jim má umožnit, aby se ze svých problémů dostaly "radikálnějšími" cestami. V podobném režimu se může firma nacházet velmi dlouho. Například dopravce United Airlines v něm funguje od roku 2002.
Třetí pád letecké firmy v USA
Problémy na současném leteckém trhu má mnoho společností, některé to řeší slučováním, z jiných se naopak stávají menší firmy. Žádné ale nemají tak velké problémy jako americké aerolinky, které podle počtu přepravených pasažérů patří mezi největší na světě.
Počet klientů jim začal klesat už na konci 90. let s příchodem diskontních aerolinek, po 11. září 2001se z propadu zájmů vzpamatovaly jen některé. Mnohé už nedokázaly klienty přilákat zpět.
Dosavadní snahy snížit počty zaměstnanců nebo jejich platy narážely na nesouhlas odborů. Společnosti tak, i když chtěly, nemohly reagovat na pokles cestujících. Neschopnost restrukturalizace a drahé pohonné hmoty tak pro mnohé znamenaly pád.
Už v roce 2002 se do režimu ochrany nechala posunout United Airlines, problém řeší dodnes. Těžce se ztrátami bojovaly i American Airlines. Světová jednička se v roce 2003 na poslední chvíli dohodla se zaměstnanci na snížení platů, snížila i počet letů. Nyní je zisková.