Článek
To ale přijde brzy na buben, řeknou si konzumenti znalí cen drahých kovů, které rostou s prohlubující se krizí. Nebojte se, sládek se nepředá. V láhvi o obsahu 0,7 litru je žlutého kovu jen 0,018 gramu. Přesto je exkluzivní edice prvních láhví určena pro spotřebitelskou menšinu.
"Říká se, že pivo je naše tekuté zlato. O chmelu se zase mluví jako o zeleném zlatu. Proto mě napadlo udělat zlaté pivo," chlubí se Pietoň.
Roztančené šupinky
Do každé láhve vloží srolovaný velmi tenký plátek čtyřiadvacetikarátového zlata o rozměru osm na osm centimetrů. Tlakem při plnění kvasnicovým ležákem s obsahem alkoholu okolo pěti procent se pak plátky rozpadnou na malé šupiny. "Ty se po zatřepáním roztančí a vytvářejí ojedinělý zlatý efekt," popisuje svou originální technologii sládek.
Svůj zlatý mok pojmenoval Faust. "Jméno ve mně evokuje středověkou alchymii, která se hodně kolem zlata točila. Navíc slovo obsahuje písmena 'au', což je chemická značka pro zlato," vysvětlil s tím, že zatím vyrobil 60 lahví speciálního piva 24 K GOLD FAUST.
Nadšenec či ničitel tradice a snob?
Věří ale, že v příštím roce bude ve stáčení zlatého pivního moku pokračovat. Tvrdí totiž, že v Česku a asi i ve světě je jediný, kdo pěnivý nápoj s obsahem pravého zlata vyrábí. Reakce na Fausta jsou podle Pietoně různé. Od nadšených až po ty, kteří ho obvinují z ničení pivní tradice či snobismu.
"Každý se na to může dívat, jak chce. Já nabízím další pohled. Je krize a pořád se mluví o penězích. Ty ale nejsou zas tak důležité. Tak proč si nedopřát ten luxus a nevypít trochu drahého kovu, který pak naše tělo opustí běžnou cestou," dodal s úsměvem.
A cena jedné láhve? Ta je prý překvapením.