Hlavní obsah

Ostrava průkopníkem. Dopravní podnik přestane používat papírové jízdenky

Právo, Denisa Doležalová
Ostrava

Ostravský dopravní podnik (DPO) v pondělí oznámil, že od 1. ledna 2020 zruší prodej papírových jízdenek. Důvodem je to, že prodej elektronických lístků v ostravské MHD poprvé překročil prodej krátkodobých papírových jízdenek. Dalším důvodem je nákladnost a problémovost celého systému, navíc automaty už v ulicích Ostravy dožívají.

Foto: Aleš Honus, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Jenom v prosinci 2018 si cestující v síti ostravského dopravního podniku takzvaně pípli kartou téměř 471tisíckrát za více než 8,1 milionu korun,“ informoval generální ředitel DPO Daniel Morys. Dodal, že to právě bylo poprvé od spuštění elektronických plateb ve vozidlech DPO, kdy elektronické jízdenky překročily počet i objem papírových. „Byl to zlomový konec roku,“ podotkl ještě Morys.

Další růst elektronických plateb jízdného DPO očekává i v roce 2019. „Když se podíváte na data, tak vidíte, že se každý rok používání platební karty našimi cestujícími téměř zdvojnásobí. Za druhé pololetí roku 2016 evidujeme půl milionu plateb a teď jsme na třech milionech osmi stech tisících za rok 2018,“ upřesnil generální ředitel DPO Morys.

Proto se právě podnik rozhodl, že papírové jízdenky přestane za rok již zcela používat. „Možnost zaplatit hotovostí ale úplně nezmizí, protože papírovou jízdenku vystřídá nová, takzvaná kreditní jízdenka,“ upozornila mluvčí DPO Karolína Rycková. Tato kreditní jízdenka bude podle ní již od letošního září k dostání v automatech na všech ostravských hlavních zastávkách.

„Tisk, prodej a údržba celého systému papírových jízdenek nás stojí zhruba 20 milionů korun ročně. Náklady na kreditní jízdenky odhadujeme v řádech milionů korun. To znamená, že celková úspora dopravního podniku bude 15 milionů korun ročně, což je například více než jeden nový elektrobus,“ shrnul Morys.

Související témata:

Výběr článků

Načítám