Článek
Studie navíc vyvrací scénáře, že auta se v budoucnosti stanou jen výsadou bohatší části obyvatelstva.
„V Evropě bude 366 milionů aut oproti předpokládaným 352 milionům v roce 2025, elektrické vozy budou tvořit 96 procent nových prodejů a sedm procent plně autonomní auta. Čína bude mít o 50 milionů aut více než nyní,“ odhaduje PwC.
Právě rok 2035 představuje hranici, od které Evropská unie zakázala prodej nových osobních vozů se spalovacími motory.
Jde o jeden z kroků směřujících ke klimatické neutralitě, tedy snížení škodlivých emisí téměř na nulu. Automobilky uvádějí, že vývoj dospěje k elektrickým vozům ještě dříve, než zákaz začne platit.
Toyota v USA výrazně zvýší investici do závodu na baterie pro elektromobily
Aut bude ve zmiňovaném roce o miliony více navzdory přeplněným silnicím a snahám aktivistů bojujících proti individuální dopravě. V centrech velkých měst se už nyní průměrná rychlost kvůli zácpám pohybuje okolo 20 kilometrů v hodině.
„Zatímco Evropa jde cestou nařízení a zákazů a nové vozy s konvenčním motorem po roce 2035 nekoupíte, v USA věří spíše na sílu trhu doplněnou o pobídky, které mají zvýšit konkurenceschopnost elektromobilů,“ dodal analytik PwC Pavel Štefek.
Studie připomíná, že elektromobilita a moderní technologie přinesou automobilovému trhu obří výnosy.
Jen příjmy z elektromobily odhaduje PwC do roku 2030 na 760 miliard dolarů, plně autonomní auta mohou znamenat výnosy ve výši 81 miliard dolarů do roku 2035.
„Boj o to, kdo z tohoto balíku v roce 2035 získá nejvíce peněz, už začal,“ uvedl Štefek.
„Zatím to vypadá, že vítězem může být Čína. Tomu odpovídá i role a počet softwarových vývojářů v tamních automobilkách,“ dodal. Aby evropský autoprůmysl zůstal konkurenceschopný, musí se podle něj daleko víc vrhnout do vývoje.
Auta na baterie a hybridy
Zatímco ve světě se elektrických vozů prodává čím dál více, v Česku příliš netáhnou. Motoristy odrazuje cena. Na nejvyspělejších světových trzích v letošním druhém čtvrtletí meziročně prodeje vzrostly o 52 procent, uvedla společnost PwC.
Do elektromobility ale započítává i hybridní auta, takže čísla vypadají vyšší. Právě hybridům se však daří i v Česku, na rozdíl od „netáhnoucích“ elektromobilů.
Nový Peugeot 5008 dorazí v příštím roce s hybridním i elektrickým pohonem
Za prvních sedm měsíců roku se v Česku prodalo necelých 3500 elektromobilů. To je sice více než padesátiprocentní meziroční růst, podíl elektroaut na celkových registracích však stále činí jen 2,6 procenta, konstatuje PwC. Kupují je zejména firmy.
„V relativním vyjádření se bude podíl elektromobilů na vyspělých trzích i nadále zvyšovat. Je ale otázkou, jak to bude v absolutních číslech, protože celkově automobilový průmysl čekají spíše těžší časy, na což budou dražší elektromobily citlivé,“ dodal Štefek.
Na největších evropských trzích letos poprvé v historii přesáhl podíl elektrických a hybridních vozů polovinu ze všech nově registrovaných aut, vyplývá ze studie PwC Electric Vehicle Sales Review za první tři čtvrtletí letošního roku.
Český trh roste výrazně pomaleji. Podíl nově registrovaných aut s elektromotorem a hybridů přesáhl letos 20 %. Ze studie vyplývá, že každé druhé nově registrované auto v západní Evropě je elektrické nebo hybridní.
Na deseti nejvýznamnějších evropských trzích se letos prodalo 3,88 milionu nových aut s hybridním nebo čistě elektrickým motorem, meziročně je to o 27 % více. Podíl elektroaut a hybridů tak dosahuje 50,2 %.
Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie pět zemí - Německo, Velkou Británii, Francii, Španělsko a Itálii a dalších pět s nejrozvinutější infrastrukturou: Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemsko a Rakousko.
Z celkových 3,88 milionu aut tvoří elektromobily 1,24 milionu, meziročně o 40 % více. Počet hybridních aut dosáhl 2,08 milionu a vzrostl o 29 %.
Naopak zájem o plug-in hybridy na velkých evropských trzích klesá, 554 tisíc nových registrací představuje pokles o 2 procenta.