Hlavní obsah

Opravy vad D47 by vyšly na více než 2,5 miliardy

Právo, Radim Vaculík

Zvlněná vozovka, na ní podélné i příčné trhliny, použitý nevhodný materiál, postupné sesouvání mostů a jejich podpěr i ložisek mimo bezpečné limity. To je jen stručný výčet nejzásadnějších vad na dálnici D47 (nyní součást D1) napříč Ostravou až do Bohumína.

Foto: Aleš Honus, Právo

Při zátěžových zkouškách najelo na ostravský most několik těžkých nákladních automobilů.

Článek

Tento patnáctikilometrový úsek je na tom tak špatně, že by opravy jen těch největších vad vyšly na více než 2,5 miliardy korun. Tvrdí to Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ve své říjnové zprávě pro ministerstvo dopravy, jejíž kopii má Právo k dispozici.

„ŘSD předpokládá, že celkové náklady na odstranění závažných vad, které jsou předmětem žalob, mohou přesáhnout částku 2,5 miliardy korun,“ napsali ministerstvu manažeři ŘSD.

Pokud by to skutečně stálo tolik, tak oprava jednoho kilometru této nejnovější dálnice v Česku vyjde na téměř 167 miliónů.

Kilometr dálnice 416 miliónů 

Podle loňských zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu přitom pořízení jednoho kilometru české dálnice vychází v průměru na 416 miliónů korun. Zástupci ŘSD ve zmiňované žalobě hrají ve věci významnou roli, protože stát se jejich pomocí poslední tři roky domáhá u rozhodčího soudu toho, aby miliardové opravy vad zaplatili zhotovitelé stavby, tedy firmy, jež vesměs zastřešuje společnost Eurovia.

Ta ale reklamace ŘSD doteď až na některé drobnosti neuznala a prostřednictvím své mluvčí Ivety Štočkové vzkázala, že o odpovědnosti za vady musí rozhodnout nezávislý arbitrážní soud.

Nejhorší z uvedených patnácti kilometrů D47 je podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla část dálnice vedoucí přes ostravskou Rudnou ulici ve Svinově, dále přes Mariánské Hory, Přívoz až do Hrušova. Ta čítá cca osm kilometrů.

Spadá pod ní hned několik problematických mostů či nájezdů na dálnici, z nichž hned dva v Přívoze jsou už po šesti letech od jejich výstavby v havarijním stavu. Mosty přitom mají mít životnost sto let, uvedl Rýdl.

Ošizené mosty

Problém s jejich aktuálním stavem může být i v tom, že na nich stavební firmy podle ŘSD skrytě šetřily materiál, který prý ale vyfakturovaly v plné výši.

„Zhotovitelé podle zjištění ŘSD v rozporu s příslušnými smlouvami o dílo nezabudovali do nosných konstrukcí některých mostů požadované množství oceli. Podle názoru ŘSD se tak obohatili o částku dosahující téměř 370 miliónů korun,“ tvrdí zástupci ŘSD ve zprávě.

V té také připomínají, že kvůli vadám na D47 podali na stavební společnosti už celkem dvanáct žalob, které soud spojil do tří arbitrážních sporů. Důvodem je prý dlouhotrvající a takřka nulová sebereflexe ze strany stavitelů.

„Stávající stav, kdy zhotovitelé dálnice D47 nejsou po mnoho let schopni vůči českému státu dostát svým závazkům z odpovědnosti za vady, je naprosto nepřijatelný,“ ostře zkritizovali v dokumentu lidé z ŘSD stavební firmy.

Nejkritizovanější a přitom nejnovější dálnice v ČR, tedy D47, je nejdražší nejen v Česku, ale podle dřívějších vyjádření současné šéfky ŘSD Soni Křítkové pro Právo asi také v celé Evropě.

„Je to dlouholetý průšvih. Není tam úseku, kde by nebyl nějaký problém. Prodražuje se a je nejhorší kvality,“ konstatovala už v září Křítková.

Celý úsek D47 z Lipníka nad Bečvou přes Ostravu až k polským hranicím stál podle ní celkem zhruba 51 miliard korun s DPH včetně výkupu pozemků.

Nejvíce opravených dálnic

Ze strany ŘSD v pátek přišla alespoň jedna pozitivní zpráva, a to informace, že se letos opravilo nejvíce kilometrů dálnic v historii, celkem téměř devadesát.

Podle mluvčí Niny Ledvinové stály tyto rekonstrukce více než 1,2 miliardy korun, přičemž nejvíce se opravy logicky týkaly nejdelší D1 a především úseku z Brna do Vyškova, dále pak D2 vedoucí z Brna do Bratislavy.

Související články

Výběr článků

Načítám