Hlavní obsah

Opravy tramvají pro Ostravu zdražily za pět let o sto procent. Důvod? Prodala si dílny

Ostrava

O 100 procent zdražila za pět let střední údržba tramvají pro Dopravní podnik Ostrava. Podle kritiků z řad dopravních expertů i části ostravských zastupitelů to je důsledek čtyři roky starého prodeje servisních dílen, tehdy Ekova Electric, skupině Škoda Transportation za zhruba 320 milionů korun.

Foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Tramvaje v Ostravě

Článek

Na nevýhodnost prodeje Ekovy upozornil web Československý dopravák. Uvedl, že například za náhradní palubní baterie Škoda Ekova fakturuje Ostravě okolo 210 tisíc korun, což je asi třikrát víc, než co za stejné baterie platí dopravní podniky v Praze a Brně. Web uvádí, že během pěti let zdražila střední údržba tramvají pro Ostravu o 102,8 procenta.

„Od začátku jsme prodej Ekovy zpochybňovali a říkali, že je pro Ostravu nevýhodný,“ řekl Novinkám Libor Hinčica, jenž za webem stojí. Dodal, že jeho informace vycházejí z veřejně dostupných zdrojů.

„Každý má možnost si naše tvrzení ověřit. Vycházíme z údajů dopravního podniku a dokumentů z registru smluv,“ sdělil Hinčica, který porovnal náklady na opravy v letech 2019 až 2024 a udělal průměry. „Na srovnatelných typech vozidel se náklady na střední údržbu průměrně o více než sto procent navýšily, o tom nemůže být sporu,“ zdůraznil.

Jízda MHD po Ostravě bude dražší

Ekonomika

To, že Ostrava platí za opravu tramvají dost, míní i zastupitel Josef Babka (Ostravská levice). „To byl také jeden z důvodů, proč jsme prodej tehdy nepodpořili. Obávali jsme se toho, že to nakonec bude pro dopravní podnik nevýhodné,“ řekl muž, jenž chce nyní otázky ohledně nevýhodnosti oprav tramvají pro město, respektive dopravní podnik, klást vedení magistrátu.

„Pitomé a hloupé rozhodnutí“

„Bylo to pitomé a hloupé rozhodnutí města,“ vrátil se k prodeji Ekovy Lukáš Semerák (Ostravak), zastupitel a stávající předseda dozorčí rady dopravního podniku. Připomněl, že se mu nelíbilo ani stanovení kupní ceny za tehdy dceřinou firmu dopravního podniku.

„Odhaduji způsobenou škodu městu na pár set milionů. A hlavně je tady obrovský problém. Tehdy se uzavřela tuším pětiletá smlouva na tzv. těžkou údržbu tramvají. Až doběhne, tak Ekova má v podstatě monopol. Tramvaj totiž můžeme fakticky opravit jen v Ekově.“

Podle Semeráka byl však vstup soukromého investora do Ekovy na místě, protože město ani veřejná správa nemá podnikat. Zhodnotit cenu za opravy tramvají ale nechtěl. „Neříkám, že je špatná, ale je výrazně, výrazně vyšší, než když to dopravní podnik dělal ve své režii,“ přiznal. Současně ale upozornil, že ceny za poslední léta stouply obecně. „Takže není úplně objektivní porovnávat cenu před covidem a po covidu,“ míní předseda dozorčí rady.

DPO: Byla to nutnost

Vedení Dopravního podniku Ostrava prodej Ekovy hájí. „Prodávali jsme ji proto, že byla ve ztrátě, neměla zakázky a ani vizi, že je bude mít. A dopravní podnik by musel nést nejen tíhu budoucích ztrát, ale i nutných investic,“ vysvětlil předseda představenstva a generální ředitel dopravního podniku Daniel Morys, který dodal, že podnik má vozit lidi, a ne podnikat ve výrobě a těžké údržbě kolejových vozidel.

„Prodali jsme pouze expertní společnost, co dělá složitější úkony, které se dělají jen jednou za čas. Běžné opravy si stále děláme sami,“ upozornil.

To, že by cena za Ekovu byla špatná, Morys odmítl. „Prodali jsme ji přes 300 milionů, navíc jsme se vyhnuli investici do nutné opravy havarijní střechy, která byla tuším 130 milionů, plus tam byly ještě nějaké pohledávky,“ nastínil a zopakoval, že Ekově hrozily ztráty v hodnotě desítek až stovek milionů korun, které by musel uhradit podnik, potažmo město.

To, že by cena za opravy tramvají neúnosně stoupla, si generální ředitel dopravního podniku nemyslí. „Čelili jsme covidu, energetické krizi, inflaci, rostly mzdy, takže logicky se to propsalo i do nákladů na těžkou údržbu. To bychom ale nemohli ovlivnit ani kdybychom to vlastnili,“ zmínil Morys s tím, že nikde není řečeno, že by platby Ekově, kdyby patřila podniku, nebyly kvůli velkým fixním nákladům vyšší, než jsou nyní.

Soud potvrdil podmínky za machinace se zakázkami v ostravském dopravním podniku

Krimi

Podle předsedy představenstva se celkové ceny za opravy tramvají navíc pohybují na zhruba stejné úrovni jako před pěti lety. „Je to okolo 100 milionů korun, jsou úplně běžné a potvrdil to i forenzní audit, který si nechalo město udělat,“ uvedl.

Porovnávat ceny oprav před pěti lety a nyní je, jak řekl, míchání jablek s hruškami. „Protože před pěti lety jsme opravovali novější vozy, teď je máme starší, takže vždycky tam bude jiný obsah. A ten, kdo to srovnává a pokouší se o tu interpretaci, tak má dopředu danou verzi svého příběhu,“ míní Morys.

Prodej hájí i exprimátor

Škoda Transportation se k nákupu Ekovy od Dopravního podniku Ostrava ani cenám za opravy tramvají vyjadřovat nechce. Podle expertů na dopravu se ale Škodě nic vyčítat nedá, uchopila příležitost a dělá si tvrdě svůj byznys. Nerozumí ale tomu, proč Ostrava Ekovu prodala.

Tehdy stál v čele města primátor Tomáš Macura (zvolen za ANO, dnes JDETO!!!). Ten závěry o údajné nevýhodnosti prodeje Ekovy postavené jen na porovnání nárůstu cen považuje za jednostranné, ploché a zavádějící. Zopakoval, že impulsem pro prodej Ekovy byla potřeba řešit její tristní zakázkovou naplněnost výroby, hrozbu velkých ztrát a nutné investice přes 100 milionů do modernizace závodu. Ty by muselo sanovat město.

„Prodej proto považuji i s odstupem času za správný a v souladu s přístupem řádného hospodáře,“ připojil Macura. Zhodnotit přínos prodeje Ekovy přes inkasovanou kupní cenu nebo porovnáním cen za údržbu před a po prodeji odmítá. „Je potřeba zohlednit řadu faktorů. Například významné navýšení zakázek Ekovy po převzetí investorem, které umožnilo nárůst počtu zaměstnanců, investice do modernizace a převedení sofistikované výroby z jiných závodů Škoda Transportation do Ekovy,“ nastínil současný opoziční zastupitel.

Ten tvrdí, že i když nemá o cenách detailní informace, zůstaly náklady na opravy na srovnatelné úrovni jako před prodejem. „Nárůst jednotkových cen údržby je kompenzován nižším objemem prací vzhledem k modernizovanému vozovému parku tramvají. Proto si i s odstupem času za prodejem Ekovy osobně stojím,“ zopakoval Macura.

Nové vedení Ostravy s primátorem Janem Dohnalem (Spolu) redakci sdělilo, že dle stanoviska předchozího vedení města je úlohou dopravního podniku jednoznačně přeprava cestujících, nikoliv výroba vozidel. Ostravská mluvčí Gabriela Pokorná připomněla, že v době prodeje měl servisní podnik přes 150 zaměstnanců, nyní jich má přes 300.

„Nemáme žádné informace, že by byla porušena péče řádného hospodáře či jiná legislativa, což potvrzují i výsledky forenzního auditu v dopravním podniku za roky 2019 až 2022,“ doplnila. Přitom přiznala, že audit byl zadán dříve, než se objevily nové skutečnosti. „Proto budeme dále cenám oprav věnovat pozornost,“ ujistila.

Vedení města navíc vyzvalo dopravní podnik, aby mu do konce srpna dodalo všechna data související s opravami tramvají za zmíněné roky. Magistrát je rozhodnut vypsat i nový audit, který se zaměří na tyto zakázky.

Situací v Dopravním podniku Ostrava v souvislosti s prodejem Ekova Electric se rok zabývali i kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu. Její mluvčí Jaroslav Ibehej uvedl, že v roce 2021 byl případ odložen z důvodu, že nešlo o podezření z trestného činu.

Cestující v ostravské MHD snímají kamery se záznamem už skoro všude

Domácí

Výběr článků

Načítám