Hlavní obsah

Opravy nepomohly. Stavební úřady dál zápasí s digitalizací

Potíže stavebních úřadů s novým digitálním systémem pokračují i po jeho nejnovější aktualizaci. Tou ministerstvo pro místní rozvoj chtělo vyřešit některé ze zásadních nedostatků, na které si úředníci stěžovali. Zaměstnanci úřadů si ale zásadnější změny nevšimli. Po měsíci od spuštění tak digitalizaci stavebního řízení stále označují za nefunkční.

Foto: Envato elements

Získat povolení k výstavbě mělo být díky digitalizaci snazší. Stavební úřady mají s novými systémy ale velké problémy.

Článek

„Systém funguje pořád stejně. Žádné velké změny jsme nezaznamenali, stále nejsme schopni žádosti zpracovávat,“ uvedl pro Novinky Miroslav Šimek, vedoucí odboru stavebního úřadu v Liberci. Podle něj i nadále chybí některé potřebné funkce, které úředníci ve starém programu mohli využívat.

Podobně reagoval i mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. „Aktualizace nyní například umožňuje stornovat nesprávné dokumenty, ale stále nám chybí vzory pro vypravení jednotlivých úkonů. Situace se proti vyjádření z minulého týdne příliš neliší,“ konstatoval.

Se stavbou studny se vyplatí počkat. Poplatky mají klesnout na půlku

Ekonomika

Ministerstvo pro místní rozvoj aktualizovalo digitální systémy, skrze něž mají stavebníci komunikovat s úřady, na konci minulého týdne. Kromě zmíněné možnosti stornovat špatně podané dokumenty měla odpadnout třeba také nutnost ručně doplňovat oprávněné osoby.

Resort ministra Ivana Bartoše (Piráti) tím reagoval na kritiku, která se na něj už od startu digitalizace 1. července snáší z mnoha stavebních úřadů napříč Českem. Bartoš původně sliboval, že jim přechod na čistě online systémy usnadní práci. Úředníci ale nyní tvrdí, že je to přesně naopak.

Problémy s novými systémy mohou ještě více uškodit českému stavebnictví, které se zatím nevzpamatovalo z propadu vyvolaného inflací a vysokými úrokovými sazbami. Stavebníci se obávají, že pokud ministerstvo potíže včas nevyřeší, může dojít k úplné paralýze vydávání stavebních povolení. Ta by například podle České komory autorizovaných inženýrů a architektů činných ve výstavbě (ČKAIT) mohla trvat několik měsíců.

Ministerstvo chystá další úpravy

Bartoš v posledních týdnech připustil, že systémy je třeba opravit. Dokumenty ale podle něj k úředníkům procházejí a první z projektů jsou už schválené. Problémy tak ministr nevidí jako fatální. Rezignovat, k čemuž jej vyzval například opoziční člen výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Robert Králíček (ANO), se nechystá.

Ministerstvo chce aktualizace provádět každých 14 dnů, přičemž zásadní nedostatky hodlá úřad opravovat i mimo tyto termíny. Během srpna by mělo být k dispozici například hromadné ztotožnění osob a parcel nebo automatické načítání dat z existujícího záměru do dalších žádostí.

Ještě v průběhu letních prázdnin pak ministerstvo uspořádá sérii školení pro stavební úřady. Připravený by měl být také nový manuál, jak v systémech pracovat.

Kvůli potížím s digitalizací začali v uplynulých týdnech nejradikálnější z úředníků dokonce volat po stávce. Do té se ale velké části obcí zatím nechce. Stále doufají, že ministerstvo jejich připomínky vyslyší.

„Věříme, že se situaci ministerstvu pro místní rozvoj podaří v rozumném čase napravit,“ prohlásil například tajemník novojičínského městského úřadu Josef Solanský.

Pojďme do stávky, volá část stavebních úřadů. Další zvažují návrat ke starému systému

Ekonomika

Výběr článků

Načítám