Článek
V obou aktuálních rozkladech mají hlavně připomínky k nejméně 32 závazným stanoviskům, z nichž některé navrhují změnit či zrušit a vydat nové. Verdikt by měl padnout do čtyř měsíců, uvedly Děti Země v tiskové zprávě.
„V rozkladech například žádáme, aby se na tělese dálnice sázely jen místně původní druhy rostlin a aby protihlukové stěny byly z materiálu, který budou ptáci dobře vidět, a navíc byly osázeny popínavými rostlinami. Současně navrhujeme upřesnit podmínky u více než třicítky závazných stanovisek, aby lépe chránily veřejné zájmy a byly přesnější,” uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Výjimečně rozsáhlý je podle něj rozklad proti modernizaci úseku u Velkého Beranova. „Připomínkujeme více než 20 závazných stanovisek, z nichž například čtyři se týkají ochrany před hlukem, stejný počet stanovisek se týká ochrany okraje lesa, tři ochraňují významné krajinné prvky a krajinný ráz a podobně,” uvedl Patrik.
Hnutí podává rozklady k ministrovi dopravy Danu Ťokovi (za ANO). Ten prý stále nerozhodl o pěti rozkladech Dětí Země, přičemž nejstarší byl podán v prosinci 2015 a týká se úseku u Koberovic.
Příští rok čekají opravy osm úseků
„Evidujeme již vydání 12 pravomocných stavebních povolení z celkových 21. Děti Země se zatím účastní jedenácti stavebních řízení, v nichž ověřují dodržování zákona a hájí veřejné zájmy. V deseti řízeních podaly rozklady, v nichž hlavně navrhují doplnění nebo zpřesnění podmínek závazných stanovisek na ochranu přírody a krajiny, lesa, vod nebo veřejného zdraví,” dodal Patrik.
Příští rok silničáři plánují opravovat osm úseků D1, z toho na polovině pracovali již letos. Jde o části dálnice mezi Jihlavou a Velkým Beranovem a Velkým Meziříčím a Lhotkou na Vysočině, další dva opravované úseky jsou mezi Ostředkem a Šternovem na Benešovsku a Hořicemi a Koberovicemi u Humpolce. K tomu by příští rok měly přibýt další úseky, z Mirošovic do Hvězdonic na Benešovsku, mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, mezi Velkým Beranovem a Měřínem a mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi u Rosic.
Očekávané termíny zahájení mohou podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zdržet právě rozklady Dětí země proti stavebním povolením na rekonstrukce částí D1.
Kvůli potřebě revize povolovacího procesu u jednotlivých úseků vznikají v průměru roční zdržení. Oprava hlavní dopravní tepny mezi Prahou a Brnem je rozdělená na 21 samostatných úseků, rekonstrukce má být hotová v roce 2020. Maximální rozpočet na takzvanou modernizaci dálnice je kolem 20 miliard korun.