Článek
„Držitelů opencard se fronty rozhodně nemusejí týkat. Stačí využít e-shopu dopravního podniku, kde si lidé mohou koupit jak roční, tak ostatní kupony pražské integrované dopravy a navíc bez čekání,“ tvrdí mluvčí opencard Martin Opatrný.
Pak si kartu dobijí u některého ze zhruba pěti desítek tzv. validátorů. Jenže, až tak jednoduché to také není. Zvlášť když si tyto stojany umístěné ve stanicích metra na trase C a B, trasa A je stále touto technikou nedotčena, postaví hlavu a vypadnou ze sítě.
„O víkendu vypadly všechny, v pondělí některé,“ konstatovala pracovnice infolinky dopravního podniku. Důvod byl prozaický, síť nápor také nezvládla. „Lidé nechávají nákupy kupónů na poslední chvíli,“ odůvodňuje výpadek Opatrný. Na vině je tedy cestující, který zřejmě nechce vyhovět tvůrcům projektu opencard a utrácet za předplatní jízdenky třeba o měsíc dříve, když je ještě vůbec nepotřebuje. To, že validátory selhaly, se podle Opatrného stalo poprvé.
„Je to nepříjemné, ale každý počítač se může porouchat. Během jedné až dvou hodin jsme schopni je opět nastartovat,“ řekl. Jelikož validátory jedou nonstop, mají prý cestující šanci si kupóny dobít třeba i v noci.
Neměl by však být dopravní podnik lépe připraven na to, že hlavní nápor cestujících se vždy soustřeďuje jen do několika dní? „Jsou takové úvahy, aby roční předplatné mělo klouzavý začátek platnosti, kdy by si lidé sami určili, od kdy roční kupón chtějí. Třeba od července do července. Tato myšlenka se nám zamlouvá, ale méně už společnosti Ropid,“ řekl mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený.
Zatím si cestující MHD mohou zakoupit roční předplatné maximálně do 31. ledna. Ropid, jako strážce ekonomiky DP, vidí situaci z jiného zorného úhlu, i když připouští, že by se tak mohly fronty odbourat.
„Z ročního předplatného jsou značné příjmy do rozpočtu dopravního podniku a počítá se s tím, že přijdou vždy koncem roku a počátkem dalšího,“ konstatoval mluvčí Ropid Filip Drápal. Kdyby se prodej těchto kupónů rozvrhl do celého roku, očekávané příjmy by se dostavily také rozkouskovaně. To by pro hospodaření DP údajně nebylo vhodné.
Existuje ale ještě jeden důvod, proč se Ropid brání, a tím je případné zdražení dopravy, které se nemusí krýt s kalendářním rokem a spousta lidí by mu na čas unikla. „Lidé by si ty levnější roční kupóny kupovali na poslední chvíli, aby se jich změna tarifů hned nedotkla,“ potvrdil Drápal.