Článek
„V minulém roce byl poměr přírodních minerálních vod a ochucených minerálních vod 40/60. Ochucené minerální vody jsou díky nižšímu obsahu cukru, kvalitnímu zdroji podzemní vody a obsahu minerálních látek zdravější variantou oproti přeslazeným limonádám,” řekla Novinkám Jana Ježková, předsedkyně Svazu minerálních vod.
Výroba minerálních vod v Česku podle dat svazu loni meziročně stoupla o šest procent.
S kapkou máty
U vod bez příchuti výrobci moc prostoru k inovacím nemají, sázejí třeba na nový design či ekologické materiály u lahví. Rozšiřují proto paletu příchutí a jejich kombinací, kterých jsou na regálech obchodů desítky. Ondrášovka nabízí například minerálku s příchutí mandarinky nebo afrického ovoce kiwano v kombinaci s jablkem. Korunní zase láká třeba na příchuť manga s kapkou açaí (ovoce původem z Brazílie), Bonaqua na hrušku s meduňkou. Mattoni v létě přišla s novou příchutí okurky.
„Za rok 2015 evidujeme větší objem prodeje ochucených minerálních vod, zhruba v poměru 2:1, očekávám, že tento trend se bude opakovat i letos,” řekla Novinkám Michaela Jarošová za Korunní. Nejprodávanější jsou citrusové příchuti, v posledním roce byla velmi úspěšná příchuť limeta s kapkou máty.
Karlovarské minerální vody (KMV), kterým patří značky Mattoni, Poděbradka nebo Aquila, ale prodávají více neochucených minerálek. Loňský růst prodejů v obou kategoriích byl srovnatelný.
„V našem portfoliu jsou nejprodávanější neochucené minerální vody. V ochucených vodách je nejvyhledávanější příchutí citrón, ale své spotřebitele mají i méně typické chuťové varianty jako červené hrozny nebo višeň,” řekla Novinkám Kristína Simkaničová za KMV.
Napříč značkami společnost v současnosti nabízí šest desítek chutí. Na letní sezónu vsadili na okurku. „Vodě dodává svěží chuť a mezi lidmi se stává čím dál populárnější díky svým specifickým účinkům na hydrataci organismu,” tvrdí.
Co je minerální voda |
---|
Zdrojem přírodní minerální vody je přirozeně se vyskytující podzemní voda původní čistoty, stálého složení a vlastností. Přírodní minerální voda je výrobek získaný ze zdroje přírodní minerální vody, o kterém bylo vydáno osvědčení podle Lázeňského zákona a musí být zapsán v Úředním věstníku EU. |
Přírodní minerální voda může být různě mineralizovaná tj. má různý obsah minerálních látek Nízká a střední mineralizace je vhodná pro všechny kategorie zákazníků, protože nemusí nijak svou spotřebu omezovat ani v čase, ani v množství. Vody bohaté na minerální látky jsou zase výhodné pro spotřebitele v letním období nebo při sportu, kdy je třeba velice rychle doplnit minerály, aby se uhasil pocit žízně, ale i pro své výrazné senzorické vlastnosti. |
Zdroj: Svaz minerálních vod |
„Stojí za zmínku, že fenomén ochucených minerálních vod se zrodil právě v Česku, jedním z průkopníků je minerální voda Poděbradka, která byla poprvé obohacena o příchuť citrónu nebo pomeranče už v 50. letech,” připomněla Simkaničová.
Záleží i na počasí
Některé z velkých obchodních řetězců ale hlásí větší zájem o minerální vody bez příchutí.
„Naši zákazníci častěji volí vody neochucené, které meziročně posilují. Z dlouhodobého pohledu zaznamenáváme pokles zájmu o perlivou vodu,” řekla mluvčí obchodů Billa Lucie Borovičková.
Mluvčí Lidlu Zuzana Holá upozorňuje na to, že preference konkrétního druhu minerálních vod závisí na mnoha faktorech, například na počasí. „Je-li horké léto, největší zájem zaznamenáváme o neochucené vody. V této kategorii pak převládá prodej jemně perlivé vody,“ upřesnila.
Nejprodávanější je stále citrón
V rámci ochucených minerálních vod je podle ní stále největší zájem o tradiční příchuti jako jsou citrón, pomeranč, grep a hroznové víno. „Zákazníci dávají přednost vodám slazeným cukrem, nikoliv sladidly,“ dodala Holá.
„Co se týče prodejů, vedou ochucené minerální vody, vnímáme však, že se naši zákazníci přiklánějí k přírodním variantám, zejména jemně perlivým a neperlivým, stále více,” uvedla mluvčí řetězců Albert Barbora Vanko.
„Objem prodeje minerálních vod s příchutí je stále zhruba dvakrát větší než objem prodeje minerálních vod neochucených. Trendem se ale stávají neochucené minerální vody, prodej v této kategorii stoupá mnohem rychleji než v kategorii minerálek s příchutí,” uvedl mluvčí Kauflandu Michael Šperl. Nejprodávanější jsou stále citrón a pomeranč.
Tyto dvě chuti dominují i prodejům minerálek v obchodech řetězce Globus, kde se v poslední sezóně poměr prodeje ochucených a neochucených minerálních téměř nezměnil. „Přibližně ze 70 procent zákazníci více kupují ochucené vody. Letošní velmi úspěšnou novinkou je minerální voda s příchutí okurky,” řekla Pavla Hobíková z Globusu.
Ceny šly o něco dolů, minerálky jsou i v akcích
„Přírodní minerálky oproti loňsku mírně zlevnily. Průměrná běžná cena se letos v červenci u přírodních minerálních vod pohybovala na 12,67 koruny, což je o 45 haléřů méně (3,44 procenta) než vloni v červenci. Akční ceny kopírují vývoj běžných cen, kdy je možné 1,5 litru přírodní minerálky zakoupit za průměrnou cenu 8,53 koruny, což je o tři procenta méně než loni,” řekl Novinkám Petr Miklík, manažer serveru Kupi.cz.
Nejvýhodněji tak bylo možné zakoupit přírodní vodu Toma Natura, která v akci stála 5,90 Kč a sleva činila téměř 47 procent.
Nejčastěji se ve slevových akcích vyskytují minerálky o objemu 1,5 litru. „U těchto minerálek nemá smysl je kupovat mimo akci, jelikož téměř neustále jsou v některém z řetězců za výhodnou akční cenu. Průměrná sleva přitom činí zajímavých 33 procent,” upozornil Miklík.
Minerální vody nabízené ve slevových akcích | |
---|---|
Přírodní | Ochucené |
Přírodní voda Aquila | Ochucená voda Bonaqua |
Přírodní voda Bonaqua | Ochucená voda Dobrá voda |
Přírodní voda Dobrá voda | Ochucená voda Hanácká kyselka |
Přírodní voda Magnesia | Ochucená voda Mattoni |
Přírodní voda Mattoni | Ochucená voda Poděbradka |
Přírodní voda Ondrášovka | Ochucená voda Poděbradka Prolinie |
Přírodní voda Rajec | Ochucená voda Rajec |
Přírodní voda Toma Natura | |
Zdroj: Kupi.cz |
U ochucených vod byl podle dat Kupi.cz cenový pokles ještě výraznější. „Zajímavostí je, že ačkoliv ochucené minerálky běžně stojí o tři koruny více, než vody přírodní, jejich akční cena je vyšší pouze o 70 haléřů za 1,5l balení,“ dodal.
Rekordmanem se tak stala Hanácká kyselka ochucená, kterou bylo možné díky téměř 52procentní slevě pořídit za 6,90 Kč.
Podle obchodníků se u minerálních vod projevují i další trendy, jako například větší ohled ke zdravému životnímu stylu nebo ochraně životního prostředí.
„Výrobci například začínají plnit minerální vody do ekologických lahví. Co se obsahu týče, u vybraných produktů nahrazují aromata a ochucovadla za přírodní šťávy a cukry,” uzavřela Vanko za Albert.