Článek
„Například tříletá Škoda Octavia s naftovým motorem se dá na Slovensku koupit v přepočtu o zhruba 45 tisíc korun levněji, což představuje cenu nižší o více než osm procent,“ potvrdil Právu Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, jež spolu s digitálním tržištěm ojetin Carvago.com provedla pro Právo porovnávací analýzu.
Anebo pětiletý Peugeot 3008 se dá na Slovensku pořídit o 53 tisíc korun levněji, což představuje cenu nižší o 11,5 procenta. Stejný model ve čtyřletém stáří pak podle analýzy vyjde na Slovensku levněji dokonce o 84 tisíc, tedy o více než 16 procent.
Tento model přitom vyjde levněji i v Německu, byť v přepočtu jen o čtyři tisíce korun.
Prodejci ojetin zamlčují havárie. Poškození lze ale snadno zjistit, upozorňují experti
„Z celkového pohledu jsou ojetiny na Slovensku nebo v Polsku v průměru o deset procent levnější. U některých modelů však je rozdíl v ceně i kolem dvaceti procent,“ upozornil Pajer.
Čtyřleté dieselové Audi Q5 z roku 2019 na Slovensku stojí dokonce o 212 tisíc korun méně než v Česku, což je pětinový rozdíl. V Polsku je k mání za cenu o více než 80 tisíc nižší. I tento model je navíc možné koupit levněji v Německu nebo také ve Francii. Rozdíl mezi českou a německou cenou dosahuje 110 tisíc korun.
Švédské výprodeje se těší oblibě
Nutno ale dodat, že paušální pohled na ceny ojetin v Německu by byl zavádějící, byť je tam trh větší. Některé modely jsou tam v nabídkách dražší než v tuzemsku.
Cenový průměr z inzertních nabídek tři roky staré octavie s výkonem motoru 110 kW se podle Cebia v Česku pohybuje kolem 538 tisíc korun, v Německu je to v přepočtu 553 tisíc a ve Francii 591 tisíc korun.
„Cenové rozdíly napříč Evropou se zvětšují. Velice populární jsou rodinné dieselové vozy ze Švédska, které jsou zpravidla i lépe vybavené a jejich cena je výrazně nižší díky tamní daňové zátěži uvalené právě na vozy s touto motorizací,“ dodal zakladatel Carvago.com Jakub Šulta.
Ojetina stojí v průměru 300 tisíc korun. Nová jsou za stejnou cenu k mání jen ta nejmenší autíčka
Výhodněji jde na Západě koupit hlavně vozy v aukcích, z leasingů a firemních flotil, to znamená z trhu, který je takzvaně hrou pro zdejší bazary a individuální dovozce.
Anebo pak z konečné veřejné nabídky, jestliže motorista ví přesně, co shání, a třeba v Německu „vychytá“ ten správný kus.
Nutno ale dodat, že podle Cebia je každé páté vozidlo dovezené z Německa buď po nehodě, nebo má už také stočený tachometr, či ještě hůře – ve skutečnosti prošlo přes Německo jen papírově, v registraci, a pochází například z Rumunska. Vozidlo po pečlivém německém seniorovi je už dnes obvykle mýtus.
Vždy je potřeba pečlivě zvažovat a porovnávat. Samozřejmě, že ne vždy je v cizině levněji. Pohled na nabídky vozu Toyota Auris v Německu a Česku to dokazuje. Zatímco na německém portálu mobile.de je rozpětí cen v přepočtu od 316 do 444 tisíc korun, v Česku na Sauto.cz jsou ceny od 320 do 410 tisíc. U aut z Německa je ovšem nutné počítat s náklady na dovoz.