Hlavní obsah

Ojetiny dál zdražují. Ty novější o více než pětinu

Ojetiny stále zdražují. Novější vozy do pěti let meziročně o více než pětinu, dražší jsou ale i starší auta. Navíc průměrné ceny ojetých aut v České republice rostly více než v Německu, Polsku a Itálii. Vyplývá to z dat společností Carvago a AAA Auto.

Foto: Drahoslav Ramík, ČTK

Ilustrační foto

Článek

Středová cena u nás podle Carvaga vzrostla u vozů do pěti let z loňského půlmilionu na více než šest set tisíc. Na českém trhu také roste průměrný nájezd prodávaných pětiletých ojetých aut z 57 tisíc kilometrů v roce 2021 na 68 tisíc kilometrů v prvním čtvrtletí roku letošního.

Superb stojí o 64 tisíc víc

„Růst cen souvisí s poklesem výroby nových aut následkem nedostatku elektronických součástek a narušením dodavatelských řetězců, což způsobila válka na Ukrajině. Automobilky se také na úkor masové výroby nejdostupnějších modelů, kde mají nízkou marži, soustředí spíše na dražší modely aut,“ řekl šéf Carvaga Jakub Šulta.

Škoda Auto: Kabelů bude dost, chybějí ale jiné díly

Ekonomika

Zajímavé je srovnání, které pro Právo vypracovala společnost AAA Auto za celý trh ojetin, zahrnující vozy i starší pěti let.

Zatímco loni v květnu měl bazar v nabídce přes 12,5 tisíce octavií, letos v květnu to bylo necelých deset tisíc. Mediánová cena se zvýšila ze 160 tisíc korun na 175 tisíc. Přitom průměrné stáří octavií vzrostlo z necelých devíti let na deset.

U Škody Fabia středová cena vyskočila z 86 tisíc na 95 tisíc korun a věk se zvýšil z dvanácti na téměř třináct let.

U značky Volkswagen Passat šla cena z 224 tisíc na 230 tisíc, u VW Golf ze 134 tisíc na 155 tisíc, u Škody Superb z 305 tisíc na 369 tisíc.

Důvodem, proč je ojetin v nabídce méně a rostou i na ceně, je podle některých autobazarů to, že řada vozů je vyvážena na Ukrajinu. To se dělo i před válkou, ale tento trend umocnilo zrušení cla ze strany Ukrajiny. Rostou však i dovozy ojetin k nám ze západu.

Mnozí čeští motoristé se logicky ohlížejí po starších autech v Německu. Tam ostatně „loví“ zajímavé výkupy i bazary. Pro individuálního dovozce má však už i německý trh obdobná rizika jako u nás. Důvodem je to, že dvě třetiny trhu ojetin v Německu už neovládají rodilí Němci, dodávají odborníci.

„Často se zákazník domnívá, že si jednoduše v Německu vybere vůz na internetu, zavolá prodejci, domluví si dopravu a auto doveze do ČR. Pak ale dojede na místo, kde se vůz nachází, a zjistí, že ani zdaleka neodpovídá popisu v inzerátu, a pouze tak absolvoval zbytečnou, třeba tisícikilometrovou cestu,“ konstatuje výkonný ředitel AAA Auto a Mototechny Luboš Vorlík.

Vozů přibylo, ale pořád málo

Rizikem je podle něho hůře dohledatelná historie vozů, případně vozy po totálních haváriích, které jsou v zahraničí již neprodejné a zpravidla jsou nabízeny právě na východ. Podle AAA se už snižuje deficit v nabídce, ale stále to nevyrovná úbytek.

„Počet ojetin, které jsou v nabídkách inzertních serverů ve střední Evropě, proti dubnu vzrostl o 46 500 aut. V Česku přibylo skoro 14 tisíc vozů. Ve srovnání s loňskou květnovou nabídkou však na trhu stále chybí přes 27 200 ojetých aut,“ shrnuje Vorlík.

Dovoz ojetých aut letos stoupl o 15 procent na 74 tisíc vozů

AutoMoto

Dovoz ojetin do ČR je letos druhý nejsilnější od roku 2008. Do konce dubna bylo do ČR importováno 57 729 vozů. To by mohlo už vést k zastavení růstu cen. „Bohužel ale data z trhu ukazují, že proti roku 2019 je nabídka ve střední Evropě stále o pětinu menší. Tehdy bylo na trhu okolo 560 tisíc ojetin, v posledních měsících je to jen necelých 450 tisíc ojetých aut. To je jeden z hlavních důvodů, proč se medián ceny v Česku u ojetin za tři roky zvýšil o 40 procent,“ vysvětluje Vorlík.

Ve srovnání s předchozím měsícem se střední hodnota ceny všech ojetin, tedy i starších pěti let, v Česku a na Slovensku držela podle AAA na 189 tisících korun.

Výběr článků

Načítám