Článek
„Za pět let se ceny ojetin zvýšily v průměru o sto tisíc korun,“ potvrdil Novinkám.cz Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která v Česku prověřuje minulost aut.
Do 300 tisíc korun se vejde tři roky stará Škoda Octavia s více než sto tisíci najetými kilometry a po druhém majiteli. I ta ale může být dražší.
Pro srovnání – mezi novými auty stojí stejně jen nejmenší městské modely: Kia Picanto, Dacia Sandero či Hyundai i10.
Leštěnky z totálních vraků. Lidé pořád sedají na lep šmejdům s ojetinami
Ojetých vozů se v Česku ročně prodá přibližně 700 tisíc. Trh s nimi je třiapůlkrát větší než trh nových vozidel a v loňském roce dosahovaly obchody hodnoty 192 miliard korun.
V současné době zájem o ojetiny roste, odráží se na něm zhoršená ekonomická situace kupujících a vysoká inflace, stejně jako vyšší poptávka po ojetinách ze strany firem.
V bazarech navíc ubývá aut z dovozu. Za první tři kvartály letošního roku jich obchodníci do Česka přivezli 118 453, o 8 275 meziročně méně. Auta s českým původem tvoří polovinu nabídky. Co se týče pohonu, 50 procent vozů má dieselový motor, elektromobily jsou zastoupeny necelým procentem.
Nabídka v průměrné prodejní ceně je na portálu Sauto.cz pestrá, k dispozici mají zájemci přes 2,5 tisíce aut různých značek.
Například tříletá Škoda Scala se 110 tisíci kilometry za 319 tisíc korun nebo o tisícovku levnější osmileté BMW 5 se 300 tisíci kilometry. Se stejným rokem výroby, ale o poznání nižším nájezdem (pouze 137 tisíc kilometrů) je pak k mání Toyota Auris za 335 tisíc. O 15 tisíc méně vyjde Škoda Octavia combi z roku 2018 s 200 tisíci najetými kilometry.