Hlavní obsah

Odvoz české nafty z Německa bude pokračovat. Jednání se zúčastnil i Tomáš Pitr

Odvoz zbytku české nafty ze skladu zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe v německém Kraillingu bude pokračovat. Další vlak by mohl přijet do Česka tento týden. V úterý to uvedl předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr. Správa také uvedla, že u jednání o odvozu nafty byl i podnikatel Tomáš Pitr.

Foto: SSHR

Vlaky dosud do ČR převezly 90 procent nafty

Článek

Na dalším postupu se podle Švagra SSHR dohodla s majitelem skladu, firmou Krailling Oils Development (KOD). „Upřímně si myslím, že bychom mohli být (s převozem) hotovi do konce října," řekla jednatelka KOD Kateřina Radostová.

Česko mělo v bavorském Kraillingu naftu v hodnotě přes miliardu korun. Po vyhlášení insolvence firmy Viktoriagruppe, jíž správa zásoby svěřila, se k ní ale nemohlo skoro dva roky dostat.

Insolvence Viktoriagruppe byla vyhlášena v roce 2014. O uskladnění v Německu rozhodla SSHR v roce 2010. Tehdy správu rezerv vedl Ladislav Zabo, jmenovaný Topolánkovou vládou.

Loni v červenci podepsala SSHR, KOD a insolvenční správce smlouvu, na jejímž základě ČR získala naftu zpět.

Vlaky dosud do ČR převezly 90 procent nafty. Celkem bylo vypraveno 55 vlaků, zbývá dovézt posledních šest. Od ukončení pravidelné přepravy na začátku července však neodjel z Německa s českou naftou ani jeden vlak.

Odkalení zaplatí majitel skladu

KOD a SSHR se totiž mimo jiné nemohly shodnout na tom, kdo zaplatí odkalení nafty v jedné z nádrží, kde testy zjistily více vody, než povolují normy. Obě strany v úterý uvedly, že se po několika jednáních podařilo najít kompromis.

Foto: SSHR

Areál v německém Krailingu, kde je uskladněná česká nafta

Odkalení nafty zaplatí KOD. Radostová řekla, že by ho měl provést státní distributor paliv Čepro, jehož cenová nabídka je nejnižší. SSHR proti tomu postupně uvolní takzvané zádržné, což je část skladovacích poplatků, které měly být vyplaceny majiteli skladu až po odjezdu posledního vlaku. Celkem jde zhruba o čtyři milióny korun.

„Za každý vlak s naftou, který přijede do České republiky, uvolníme 15 procent zádržného,” řekl Švagr. Dodal, že po příjezdu všech šesti vlaků SSHR vyplatí majiteli zbývajících deset procent.

Smlouvu za KOD podepsala Radostová, podle SSHR se na výsledném kompromisu podílel i druhý jednatel firmy Miroslav Ševčík a několika jednání se za KOD zúčastnil na základě plné moci i podnikatel Tomáš Pitr.

Radostová složení zástupců KOD na jednáních nechtěla komentovat.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Tomáš Pitr u soudu

Lidové noviny dříve s odkazem na německý obchodní rejstřík uvedly, že výkonným ředitelem KOD byl do loňska Vojtěch Csabi. Podle Sbírky listin je Csabi spojen se společností FAU.

FAU Finanční správa podezírá, že byla zapojena do řetězového podvodu týkajícího se daně z přidané hodnoty u obchodů s pohonnými hmotami. Na druhé straně existují pochyby, zda postup Finanční správy nemohl být účelový a nemohl jít na ruku šéfovi hnutí ANO, někdejšímu ministru financí a také majiteli koncernu Agrofert Andreji Babišovi. Firma FAU, které měla vlečku v areálu, kde sídlí jedna z Babišových firem, je nyní po zásahu Finanční správy v konkurzu.

Anonym na internetu na konci srpna zveřejnil nahrávku nejasného původu, na které Babiš o firmě FAU hovoří. „Teďka to koupil Pitr a samozřejmě jdeme po nich. Je to zločinecká banda, která dluží státu na daních asi 200 miliónů korun,” řekl mimo jiné Babiš. [celá zpráva]

Podnikatel Tomáš Pitr byl odsouzen k tříletému vězení za vyvedení akcií potravinářských společností Setuza a Milo Surovárny ze společnosti Agrocredit a jeden daňový únik.

V roce 2007 utekl ze země, v roce 2010 byl zadržen ve švýcarském Svatém Mořici a strávil přes dva roky ve vazbě a následně ve vězení. V prosinci 2013 mu Vrchní soud uložil čtyřletý trest za daňové úniky z roku 1994, do vězení ale nenastoupil. O několik měsíců později mu soudy trest změnily na podmínku.

Související články

Výběr článků

Načítám