Hlavní obsah

Odvolejte šéfa Českých drah, žádá majitel RegioJetu Jančura

Praha

Majitel RegioJetu Radim Jančura požaduje odchod šéfa Českých drah (ČD) Petra Žaludy. Odvolat by ho měl ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). Podle Jančury manipuloval Žaluda s informacemi, které se týkají rozdělování dotací na jednotlivé dálkové linky, a zhoršil prý hospodářskou situaci národního železničního dopravce. ČD to ale popírají.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Radim Jančura

Článek

Podle Jančury šéf drah nemluvil pravdu, když tvrdil, že ČD na trati mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov dostávají od státu dotaci 159 korun na kilometr jízdy vlaku. Podle RegioJetu totiž dotace v roce 2012 na této trati dosahovaly 223 korun, což dopravce dopočítal na základě podkladů z roku 2010, jež nedávno získal od ministerstva dopravy.

ČD za tvrzením Žaludy stojí. Částka 159 korun je předpokládaná suma, kterou ČD na kilometru jízdy mezi Ostravou a Olomoucí v loňském roce prodělaly, sdělil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Proti roku 2010 se dopravci prý podařilo snížit ztrátu z provozu o více než 50 korun na kilometr například propouštěním nadbytečných zaměstnanců a zvýšením počtu ujetých kilometrů, které vlaky ČD na trati urazí. Tím se fixní náklady rozdělily na větší počet kilometrů, doplnil Šťáhlavský s tím, že čísla, která říká Jančura, jsou účelová dezinformace.

Z Ostravy do Olomouce chce jezdit i Arriva

Železniční spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov je první tuzemskou tratí, na jejíž provozování ministerstvo dopravy vypsalo řádné výběrové řízení. Nynější tendr má sloužit jako pilotní projekt, podle kterého se budou liberalizovat i ostatní železniční spojení.

Kromě RegioJetu se do soutěže přihlásila i britská Arriva. Výhodnější nabídku podal RegioJet, který po státu požaduje dotaci 188 korun na kilometr. Firma se proto pře se současným provozovatelem ČD o tom, zda je jeho nabídka pro stát výhodnější než cena, za kterou jezdí ČD.

Výběr článků

Načítám