Článek
Nejmenované zdroje listu tvrdí, že Ghosn na investicích do finančních derivátů během finanční krize před deseti lety prodělal zhruba 1,7 miliardy jenů (342 milionů Kč).
Ghosn je podezřelý z toho, že když od něho banka požadovala na obchody další záruky, převedl všechna práva na investice, včetně ztrát, na Nissan. Japonská komise pro cenné papíry a burzy (SESC) problém podle listu objevila už tehdy při rutinní kontrole. Komise i automobilka se ke zprávě listu odmítly vyjádřit.
Japonská prokuratura minulou středu rozhodla, že Ghosn zůstane ve vazbě minimálně následujících deset dní. Podle japonského práva mohl být zadržen bez možnosti propuštění na kauci na 48 hodin a vyšetřovatelé mohli ihned začít s úvodním výslechem – dříve, než mu bude umožněno sejít se s právníkem.
Ghosn podle kontrolních orgánů Nissanu v průběhu pěti let zatajil příjmy v objemu pěti miliard jenů (zhruba miliarda Kč). Za údajné prohřešky hrozí 64letému podnikateli až deset let vězení nebo pokuta deset milionů jenů (dva miliony Kč), případně obojí.
Ghosn usiloval o fúzi Nissanu a Renaultu
Tým reportérů Financial Times v Tokiu zjistil, že těsně před Ghosnovým pondělním zadržením japonská automobilka Nissan žila Ghosnovým plánem sloučit značky Nissan a Renault do jednoho podniku. Dosud mezi nimi byl poměrně složitý vztah, nicméně obě byly součástí aliance Renault-Nissan-Mitsubishi a obě vzájemně drží část akcií té druhé.
Mezi členy představenstva Nissanu však panoval vůči Ghosnově plánu silný odpor, proto se snažili hledat způsoby, jak případné fúzi zabránit. Podle zdrojů blízkých představenstvu mělo k fúzi dojít v řádu měsíců.
Nissan vlastní 15 procent akcií Renaultu, zatímco Renault vlastní 43 procent Nissanu a Nissan má 34procentní podíl v Mitsubishi.
Vztah mezi Renaultem a Nissanem však zdaleka není rovnocenný. Nissanu 15procentní podíl nezajišťuje hlasovací práva, naopak Renault má velmi silný vliv na rozhodování v Nissanu. Představenstvo Nissanu se obávalo, že případná fúze by tento stav ještě více prohloubila.
Ghosn skončil ve vedení obou automobilek
Ghosn byl v době zadržení šéfem Renaultu a předsedou představenstva Nissanu. Do roku 2017 byl i šéfem Nissanu.
Renault minulé úterý rozhodl o odvolání Ghosna z funkce, přechodně ho nahradil Thierry Bolloré. Na pozici předsedy představenstva Nissanu Ghosn skončil ve čtvrtek.
Výkonným ředitelem a prezidentem japonské automobilky je nyní Japonec Hiroto Saikawa. Právě ten stál v čele odporu vůči možné fúzi. Jejich vztah s Ghosnem byl týdny před zatčením manažera stále napjatější.