Článek
„Chápu to. Vozit takové množství po silnici a ještě přes obec prostě nejde. Musíme opravit vlečku," uvedl Švagr. Dodal, že při průjezdu pěti cisteren denně by odvoz trval 500 dní.
Kvůli opravě železniční vlečky ve skladu oslovila SSHR na konci února společnost Strabag. Zástupci státu i stavební odborníci sklad minulý týden navštívili a zjistili, že stav kolejí u skladu je velmi špatný. Problémový úsek železniční vlečky je dlouhý asi dva kilometry. [celá zpráva]
Odvoz nafty automobilovými cisternami neprojde. Místní
— Pavel Švagr (@pavel_svagr) March 9, 2016
úřady pustí do klidové zóny v Kraillingu jen 5 cisteren denně. #viktoriagruppe
Insolvenční správce v polovině února stanovil termín převozu do 30. dubna, což Švagr již dříve označil za nereálné. Česko má v Německu naftu za 1,2 miliardy korun, jedná se o desítky miliónů litrů.
Zásoby na dva dny
SSHR v souvislosti s převozem nafty vypsala dvě zakázky, s nimiž se koncem února seznámila vláda. Správa kvůli krátkosti termínu od insolvenčního správce u obou zvolila takzvané jednací řízení bez uveřejnění, v němž lze oslovit jediného dodavatele. Zajištění převozu by za 60 miliónů korun bez DPH měl zajistit státní distributor paliv Čepro.
Odhadovaná hodnota veřejné zakázky na opravu vlečky je 13,5 miliónu korun bez DPH.
2500 cisteren : 5 denně = odvoz by trval 500 dní #odvezemetovlakem
— Pavel Švagr (@pavel_svagr) March 9, 2016
S insolvenčním správcem Viktoriagruppe Mirko Möllenem se Česko pře o vlastnictví nafty od vyhlášení insolvence firmy v prosinci 2014. Möllen sice povolil naftu odvézt, zároveň si ale vyhradil právo vznést požadavek na její vrácení. O vlastnictví nafty má rozhodnout soud. Vydání nafty má podle něj umožnit především využití skladiště paliv.
Související téma:
Česko má nyní zásoby ropy a ropných produktů zhruba na 95 dnů, povinných je 90 dnů. Nafta, kterou má ČR uloženu v Německu, by pokryla zhruba dvoudenní národní spotřebu.