Článek
Samotný tarif by měl letos podle požadavků vzrůst o 14 procent, zbylá čtyři procenta chtějí odboráři zajistit například zvýšením osobního ohodnocení.
Odboráři chtějí navýšit průměrnou částku na osobní ohodnocení z dosavadních 15,3 procenta na 16 procent z aktuálně platných tarifů a chtějí zrušit krácení zaručeného bonusu při délce zaměstnání do jednoho roku.
Požadují také vyplacení dvou mimořádných prémií jako v loňském roce, kdy zaměstnanci dostali prémie v průměru za zhruba 90 000 korun. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škodě loni dosahovala se všemi bonusy v některých tarifních třídách kolem 40 000 korun.
Nová dohoda o mzdách má platit od letošního 1. dubna do 31. března 2019. Odbory a vedení automobilky tak mají zhruba dva měsíce na vyjednávání.
Nevylučují několikadenní stávku
Odboráři přitom nevylučují při vyjednávání razantnější kroky. „Zatím nevíme, jak se k vyjednávání postaví firma, jak se bude stavět k našim požadavkům a případně s jakými požadavky sama přijde. V každém případě budeme postupovat podle zákona, máme připravenou celou škálu kroků,” řekl týdeníku předseda podnikové rady Jaroslav Povšík a doplnil, že v případě potřeby není vyloučeno ani zastavení práce.
„Obsadíme louky kolem osmé a jedenácté brány a pojedeme až do nějakého výsledku, nebo dokud nám zaměstnanci neřeknou dost. Naplánovali bychom sérii dnů stávky, což by pro firmu byl velký zásah,” uvedl.
V prosinci skončila v automobilce první část kolektivního vyjednávání s odbory, která se týkala pracovní doby a sociálních nákladů. Odborářům se v první části vyjednávání povedlo dosáhnout zvýšení prémie za pracovní výkon na 10 000 korun, zároveň se od ledna zvýšily příplatky za práci a ve vícesměnných systémech.
Navýšila se také odměna za flexikonto, což je páteční noční směna v Mladé Boleslavi nad rámec klasického směnného systému. Odměna se zvýšila o 100 Kč, zaměstnanci tak od ledna za páteční noční směnu dostanou příplatek 1300 korun.
Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 000 lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1,2 miliónu aut.
V další z tuzemských automobilek, kolínské TPCA, se ve středu odbory s vedením dohodly na zvýšení mezd o 16 procent v následujících dvou letech. [celá zpráva]