Hlavní obsah

Odbory v ČSA chtějí prověřit smlouvu s Korean Air

Odbory v ČSA chtějí po ministru financí Andreji Babišovi, aby prověřil podmínky smlouvy s Korean Air, na jejichž základě dopravce vloni získal 44procentní podíl v ČSA. Od vstupu investora si stát sliboval navýšení kapacit a rozvoj dálkové dopravy, což se však v současnosti neděje, řekl prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

"Nevíme, jaké jsou v té smlouvě právní nároky. Pan ministr financí proto slíbil, že prověří, zdali existuje nějaká šance, jak z té smlouvy vycouvat," řekl Fiala. To ale piloti považují za krajní řešení. Daleko raději by viděli obrat v postoji Korejců spojený s podporou ČSA.

Korejský dopravce získal vloni 44procentní podíl v ČSA za zhruba 70 miliónů korun. Cenu, kterou tehdy stát za problematickou společnost dostal, ale odborníci na letectví dávali do souvislosti právě s ochotou Korean Air do ČSA investovat.

O pražském letišti jako o budoucím uzlovém bodu pro přestup cestujících z Asie hovořil při podpisu smlouvy s Korejci i tehdejší předseda vlády Petr Nečas (ODS).

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ex-premiér Petr Nečas a předseda představenstva Korean Air Chang Hoon Chi v dubnu 2013 po podpisu smluv prodeje 44 procentního podílu ČSA korejské společnosti Korean Air

"Výsledky roční spolupráce, kdy České aerolinie oznámily propouštění třetiny pilotů a bezmála poloviny palubních průvodčích, podle odborů dávají spíše tušit, že Korean Air o České aerolinie ztratily zájem," uvedl Fiala.

Hrozí stávkou

Pondělní jednání odborů s ministrem financí považují za příznivý obrat i zástupci leteckých průvodčích. Stevardi a letušky minulý týden oznámili zahájení stávkové pohotovosti a hrozí stávkou v případě, že by s nimi vedení Českých aerolinií odmítalo o chystaném propouštění dále diskutovat.

Právě jednání mezi odbory a vedením podle předsedkyně Odborové organizace posádek letadel Petry Posové vázne. "Způsob jednání mezi námi a managementem spočíval v tom, že oni nás pouze informovali o tom, co budou nebo nebudou dělat. V podstatě v tom naše stanoviska nehrála vůbec žádnou roli," dodala.

O situaci v ČSA se na pondělním setkání s novináři zmínil i ministr financí Babiš. Zopakoval, že podle něj za špatné hospodaření dopravce mohou předchozí vlády a management. Zároveň uvedl, že ministerstvo financí jedná s Korean Air o navýšení kapitálu do ČSA.

Související články

Výběr článků

Načítám