Hlavní obsah

Odbory v českých automobilkách tlačí na růst mezd

2:35
2:35

Poslechněte si tento článek

Střední Čechy

Ekonomové s obavami sledují nejen vývoj krize v automobilovém průmyslu, ale i situaci kolem vysokých cel, která by se negativně promítla v evropské ekonomice. Zdá se ale, že situace v českých automobilkách tak kritická není. V mladoboleslavské Škodě Auto se dokonce mluví nejen o zvýšení tarifních mezd, ale také o vyplacení nadstandardně vysokého bonusu pro každého zaměstnance.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Výroba vozů ve Škodě Auto v závodě v Kvasinách. Ilustrační foto

Článek

„Mezi lidmi koluje zpráva o bonusu 130 až 150 tisíc,“ řekl Novinkám jeden ze zaměstnanců. Vedení firmy zatím žádné podrobnosti nepotvrdilo. „Ke kolektivnímu vyjednávání se během jeho průběhu nemůžeme vyjadřovat,“ reagovala na dotaz mluvčí automobilky pro personální záležitosti Kateřina Boukalová.

Důvod pro mimořádné odměny nejspíš existuje. Nedávno automobilka zveřejnila výsledky výroby a prodeje, které potvrzují rostoucí trend. Za loňský rok dodala zákazníkům na celém světě téměř 927 tisíc vozů. Meziročně prodej vzrostl o necelých sedm procent. Firma přitom zaměstnává 36 tisíc lidí.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Výroba elektrobaterií v mladoboleslavském závodě Škody Auto. Ilustrační foto

Podle oborů je jasnou prioritou udržet zaměstnance i agenturní personál. Ten se osvědčuje i nyní v době chřipkové epidemie. Zdejší odboráři vnímají i dění v německém VW, kde se chystá redukce tisíců pracovních míst. „Například minus čtyři tisíce vývojových pracovníků ve Volkswagenu může být šance pro vývoj v České republice, ve Škodě Auto,“ zmínil čtrnáctideník Škodovácký odborář.

Návrh na devítiprocentní růst

Vyjednávání o mzdách probíhá také v kolínské automobilce Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. Tady se patrně do debat zapojí zprostředkovatel, protože se odbory s vedením firmy ani po pěti dosavadních kolech nedohodly.

Předseda Odborové organizace ASO Kolín Josef Stibůrek Novinkám potvrdil, že jednání uvízla na mrtvém bodě. Pro odbory je sice přijatelný návrh firmy na zhruba devítiprocentní navýšení mezd zaměstnancům odměňovaným tarifní mzdou, chtějí ale také záruky navýšení pro smluvní zaměstnance. Těch je kolem čtyř stovek. Toyota zaměstnává 3200 lidí a vloni vyrobila 225 tisíc aut.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Výroba aut v kolínském závodě automobilky Toyota. Ilustrační foto

Kolektivní jednání bude podle mluvčího firmy Tomáše Paroubka pokračovat.

Základní údaje o automobilkách
Škoda AutoToyota Manufacturing Kolín
zaměstnanci36 000zaměstnanci3200
výroba v roce 2024925 tisíc vozůvýroba v roce 2024225 tisíc vozů

Škoda loni udržela třetinový podíl na českém trhu

AutoMoto

Výběr článků

Načítám