Článek
„Mezi lidmi koluje zpráva o bonusu 130 až 150 tisíc,“ řekl Novinkám jeden ze zaměstnanců. Vedení firmy zatím žádné podrobnosti nepotvrdilo. „Ke kolektivnímu vyjednávání se během jeho průběhu nemůžeme vyjadřovat,“ reagovala na dotaz mluvčí automobilky pro personální záležitosti Kateřina Boukalová.
Důvod pro mimořádné odměny nejspíš existuje. Nedávno automobilka zveřejnila výsledky výroby a prodeje, které potvrzují rostoucí trend. Za loňský rok dodala zákazníkům na celém světě téměř 927 tisíc vozů. Meziročně prodej vzrostl o necelých sedm procent. Firma přitom zaměstnává 36 tisíc lidí.
Podle oborů je jasnou prioritou udržet zaměstnance i agenturní personál. Ten se osvědčuje i nyní v době chřipkové epidemie. Zdejší odboráři vnímají i dění v německém VW, kde se chystá redukce tisíců pracovních míst. „Například minus čtyři tisíce vývojových pracovníků ve Volkswagenu může být šance pro vývoj v České republice, ve Škodě Auto,“ zmínil čtrnáctideník Škodovácký odborář.
Návrh na devítiprocentní růst
Vyjednávání o mzdách probíhá také v kolínské automobilce Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. Tady se patrně do debat zapojí zprostředkovatel, protože se odbory s vedením firmy ani po pěti dosavadních kolech nedohodly.
Předseda Odborové organizace ASO Kolín Josef Stibůrek Novinkám potvrdil, že jednání uvízla na mrtvém bodě. Pro odbory je sice přijatelný návrh firmy na zhruba devítiprocentní navýšení mezd zaměstnancům odměňovaným tarifní mzdou, chtějí ale také záruky navýšení pro smluvní zaměstnance. Těch je kolem čtyř stovek. Toyota zaměstnává 3200 lidí a vloni vyrobila 225 tisíc aut.
Kolektivní jednání bude podle mluvčího firmy Tomáše Paroubka pokračovat.
Základní údaje o automobilkách | |||
---|---|---|---|
Škoda Auto | Toyota Manufacturing Kolín | ||
zaměstnanci | 36 000 | zaměstnanci | 3200 |
výroba v roce 2024 | 925 tisíc vozů | výroba v roce 2024 | 225 tisíc vozů |