Hlavní obsah

Odboráři a vedení Volkswagenu nenašli shodu ani po více než 60 hodinách jednání

2:42
2:42

Poslechněte si tento článek

Ani po více než 60 hodinách jednání se nepodařilo zástupcům vedení automobilového koncernu Volkswagen a odborářům ze svazu IG Metall najít shodu na úsporných opatřeních. Rozhovory byly původně naplánovány na pondělí a úterý, kompromis se ale zatím nerýsuje. Najít ho přitom chtějí vyjednavači do Vánoc. Podle agentury Reuters se ale podařilo najít dílčí shodu v některých oblastech.

Foto: Frankenberg Moritz, ČTK

Zaměstnanec VW a člen odborového svazu IG Metall před hotelem v Hannoveru, kde se konalo páté kolo kolektivního vyjednávání o úsporách

Článek

Vedení koncernu chce snižovat mzdy, propouštět a nevylučuje ani uzavírání závodů v Německu. Zaměstnanci zastupovaní odbory IG Metall to odmítají. Podle agentury DPA trvala čtvrteční jednání do půlnoci, aniž přinesla konečný výsledek. Pokračovat by měla v pátek. Kdy nové kolo jednání začne, ale není jasné.

„Vyjednávací proces se zadrhává především na interních postupech zaměstnavatele,“ uvedl ve čtvrtek odborový svaz IG Metall. Jednání ale označil za konstruktivní a v některých bodech se podařilo podle něj najít shodu. „Ale v některých klíčových otázkách, na kterých by jednání mohla ztroskotat, dál panují rozdílné názory,“ uvedl IG Metall. Podle odborářů jsou současná jednání nejdelší, jaké kdy odbory se zástupci koncernu Volkswagen vedly.

Vedení koncernu s odboráři jedná kvůli sporu o úsporná opatření. Šéfové Volkswagenu tvrdí, že opatření jsou nutná vzhledem k sílící konkurenci, především v Asii, a zároveň kvůli klesající poptávce. Avizovali mimo jiné snižování mezd o deset procent, propouštění a nevyloučili ani uzavření některých závodů značky Volkswagen v Německu.

Výrobci začali zdražovat auta se spalovacími motory

Ekonomika

Podle odborářů způsobila problémy koncernu špatná rozhodnutí manažerů. Odboráři navrhli vlastní úspory, které ale podle vedení nejsou dostatečné. V uplynulých dvou týdnech své požadavky zaměstnanci podpořili dvěma výstražnými stávkami v devíti z deseti závodů v Německu a pohrozili eskalací v novém roce, pokud se tento týden nepodaří dosáhnout kompromisu.

Do koncernu Volkswagen patří i česká automobilka Škoda Auto, které se ale na rozdíl od značky Volkswagen daří. Na konci října uvedla, že celosvětově za tři čtvrtletí zvýšila meziročně výrobu o 5,3 procenta na 780 500 vozů. Vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Škoda Auto Štěpán Lacina koncem listopadu také řekl, že automobilka teď neplánuje propouštění kmenového personálu, snižování stavů se má týkat pouze agenturních pracovníků.

Porsche počítá s masivním znehodnocením své investice do Volkswagenu

Ekonomika

Výběr článků

Načítám