Článek
Polovodičovému průmyslu vévodí zejména firmy jako Nvidia, ASML či TSMC. Každá firma se ale zaobírá něčím jiným. Jaké postavení v čipovém odvětví náleží Onsemi?
Celý sektor polovodičů je poměrně široký. Zmínil jste Nvidii, která designuje grafické karty (GPU), ale sama nedisponuje výrobními technologiemi a pro výrobu využívá TSMC. Ta zase potřebuje litografické stroje od nizozemského ASML, aby mohla čipy vyrábět. Polovodiče však nejsou jen o čipech pro počítače nebo litografických strojích, ale také o polovodičích, které se nacházejí v každém spotřebiči, elektronice nebo třeba autech, bez kterých by většina výrobků vůbec nefungovala.
Onsemi se zaměřuje na výrobu integrovaných obvodů pro řízení napájení, senzory (například automobilové kamery nebo průmyslové senzory) nebo integrované obvody pro řízení elektrických motorů. Když to zjednodušíme, Onsemi se zaměřuje na polovodiče, které řeší využití energie, řízení napájení a různé systémy pro asistenci řidiče.
Americká investice za dvě miliardy dolarů míří do Rožnova. Výrobce čipů tam rozšíří závod
Jak jste tedy uvedla, Onsemi vyrábí především polovodiče do automobilů. O jak vyspělé čipy ve srovnání s konkurencí se jedná?
Onsemi se specializuje na polovodiče na bázi karbidu křemíku (SiC). Tyto polovodiče jsou ve srovnání s klasickým křemíkem účinnější, mají nižší energetické ztráty a vyšší vodivost. Používají se zejména v aplikacích s vysokým výkonem a vysokou teplotou, například při nabíjení elektroaut. Mimo automobilový průmysl se tyto čipy využívají v energetice (větrné a solární elektrárny), v průmyslových zařízeních nebo také v datových centrech.
ON Semiconductor (Onsemi)
- americký výrobce a dodavatel polovodičů a integrovaných obvodů
- firma vznikla v roce 1992 a hlavní sídlo má v Arizoně, USA
- kromě USA a ČR má výrobní závody také v Kanadě, Číně, Japonsku, Malajsii, Jižní Koreji, Vietnamu a na Filipínách
- po celém světě má zhruba 30 tisíc zaměstnanců
- akciová společnost, která je zařazena v indexech S&P 500 a Nasdaq 100
- loňské tržby dosáhly 8,25 miliardy dolarů, což bylo meziročně o 0,9 procenta méně, čistý zisk byl 2,19 miliardy dolarů, meziročně téměř o 15 procent více
- cena jedné akcie firmy na americké burze se v současnosti pohybuje kolem 75 dolarů, v loňském roce dosáhla historických maxim, když přesáhla 100 dolarů na akcii
Vertikálně integrovaný závod pro výrobu polovodičů na bázi karbidu křemíku. Tak popisuje Onsemi svou plánovanou investici v Česku. Co konkrétně si má pod tím člověk představit?
Vertikálně integrovaný závod znamená, že celý výrobní proces bude „pod jednou střechou“, tedy od počátečního zpracování surovin až po finální produkt. V případě Onsemi jde o výrobu základního materiálu, kterým jsou krystaly karbidu křemíku, jejich následné zpracování do polovodičových substrátů, tzv. waferů, až po samotnou výrobu čipů, jejich testování a konečnou montáž a zapouzdření. Nesmíme také zapomenout na důležitou část výrobního procesu, kterým je vývoj a design čipů, který bude také probíhat v Rožnově pod Radhoštěm.
Firma se zavázala, že do rozšíření závodu v Rožnově investuje dvě miliardy dolarů (přes 46 miliard Kč). Stát s ní ještě jedná o konkrétní výši pobídky. Dokážete odhadnout, o jakou částku by zhruba mohlo jít, a očekáváte, že ji vůbec zveřejní?
Celkově by měla firma v Rožnově investovat během následujících let ony dvě miliardy dolarů, což bylo dopředu avizováno a je to součástí strategie společnosti. Pobídka bude pravděpodobně rozdělena na několik částí, včetně přímé dotace a daňových úlev. Pobídky by měly plynout také z evropského programu European Chips Act, v jehož rámci EU alokovala 43 miliard eur na podporu sektoru polovodičů. Celkovou výši pobídky odhaduji na čtvrtinu až třetinu celkové hodnoty investice.
Rusko vyvinulo technologii pro výrobu čipů, která je 30 let pozadu za Západem
Investici si pochvaluje nejen Zlínský kraj, ale také třeba Škoda Auto. V čem konkrétně z toho může automobilka těžit?
Výhodou bude zejména rychlá dostupnost čipů a výroba vyspělých technologií přímo na českém trhu.
Pokud by tedy znovu došlo k nějakému většímu problému v dodavatelských řetězcích jako třeba za covidu, bude mít Škoda přednost před ostatními odběrateli díky tomu, že jsou oba závody v Česku?
Mít vše v jedné fabrice v Česku je výhodné zejména právě díky omezení případných průtahů v dodavatelských řetězcích. V současné době je výroba čipů závislá na mezinárodní přepravě: materiál (křemíkové desky) je z USA, v Evropě probíhá jejich řezání a zpracování a konečné zpracování čipů probíhá v Asii. Když byl v minulosti problém s přepravou a byly ucpané dodavatelské řetězce, tak tyto cesty neprobíhaly hladce a docházelo k velkým zdržením v dodávkách. Nejde tedy o to mít přednost, ale hlavní výhoda je, že všechno bude probíhat na jednom místě, a do velké míry se tak eliminuje riziko plynoucí z přepravy.
Když se investice ukáže jako prospěšná pro obě strany, může to otevřít cestu také pro vstup jiných čipových výrobců do Česka, nebo v tomto případě sehrála klíčovou roli skutečnost, že samotný závod už v Rožnově stojí?
Ano, v tomto případě bylo klíčové, že samotný závod už v Rožnově fungoval. Za investicí do rozšíření výroby stojí také státní pobídky. Bylo by skvělé, kdyby se i další firmy z polovodičového sektoru nebo jiných technologických odvětví rozhodly investovat v České republice, jenomže to není tak jednoduché. Jednou z překážek může být například nedostatek kvalifikované pracovní síly potřebné pro vývoj a výrobu polovodičů.