Hlavní obsah

Od dubnového dna plus 85 procent. Akcie Tesly předvedly velkou otočku

Byla nejhorším titulem obchodovaným v americkém akciovém indexu S&P 500, v posledních týdnech se však zdají být akcie Tesly při jejím návratu nahoru nezastavitelné. Díky většímu počtu dodaných vozů se společnost miliardáře Elona Muska odlepila od dubnového dna, přičemž od té doby cena akcií vzrostla o  85 procent.

Článek

Úvodní měsíce tohoto roku byly pro Teslu náročné. Aby se vyrovnala konkurenci čínských značek, které nabízejí levnější elektromobily, musela snížit marže, což se pochopitelně promítlo do hospodářství v podobě snížených zisků.

„Investoři to dávali Tesle ‚sežrat‘. Dlouhé měsíce tak byla dokonce tou nejhorší akcií v S&P 500. Během dubnového dna byl její propad v tomto roce dokonce přes 40 procent,“ konstatoval pro Novinky analytik společnosti Purple Trading Petr Lajsek.

Od svého dna z 22. dubna, kdy jedna akcie stála „jen“ 142 dolarů, se ale vše změnilo. „Akcie předvedly neuvěřitelnou jízdu, když posílily již o 85 procent a od začátku roku se tak přehouply do zisku,“ dodal Lajsek. V úterý se tak jedna akcie obchodovala už za 263 dolarů. Společnost se navíc veze na velké vlně: už 11 obchodních dní v řadě akcie vždy uzavřely v plusu.

Tesla je teď oficiálním čínským vládním vozem

Ekonomika

„Růstové momentum zesílilo poté, co firma oznámila větší počet dodaných vozidel. Investoři si tuto zprávu vzali pozitivně, protože Tesla oznamuje dodávky aut dříve než výsledky za fiskální čtvrtletí, což v tomto případě zapůsobilo jako velmi pozitivní předstihový indikátor,“ vysvětlil Novinkám analytik společnosti XTB Tomáš Cverna.

Vedle toho se do ceny pozitivně promítla také očekávání analytiků ohledně možného ohlášení programu zpětného odkupu akcií, dodal Cverna.

Hospodářské výsledky za druhý kvartál výrobce elektromobilů zveřejní 23. července. Ačkoliv počet dodaných vozidel investory potěšil, nyní je bude znovu zajímat hrubá marže, a pokud tento ukazatel nesplní očekávání, může dojít ke korekci extrémního růstu posledních týdnů, varoval Lajsek.

„Zpomalující globální růst poptávky po elektromobilech je navíc stále přítomný, a akcie tak mohou být zranitelné na případné výprodeje. Tesle příliš nepomohla ani uvalená cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropy. Tato cla se v nižší míře týkají i vozů Tesla, které jsou vyráběny právě v Číně,“ dodal.

Silná a levná čínská konkurence

Přetrvávajícím problémem pro Teslu pak zůstává již zmíněná čínská konkurence. Vlajková loď čínské elektromobility, společnost BYD, totiž Muskově firmě šlape na paty a v mnoha ohledech už ji dokonce předstihla.

„BYD má mnohem širší portfolio vyráběných modelů, jeho nejlevnějším vozem je hatchback Seagull, jehož cena začíná pod 10 tisíci dolary (zhruba 233 tisíc Kč). Nejlevnějším vozem z portfolia Tesly je Model 3, který například v Číně startuje na 32 tisících dolarů (zhruba 748 tisíc Kč). Tesla se dá rozhodně považovat za prémiovou značku, vývoj elektromobilů však jde rychle dopředu a ochota zákazníků platit tak vysoké ceny je stále menší,“ uvedl Lajsek.

Čína je přitom pro trh elektromobilů naprosto klíčová, neboť se tam prodá až 60 procent všech elektromobilů. „Zatímco prodeje Tesly spíše stagnují, tak BYD stanovuje nový rekord prakticky každý kvartál. To oceňují i investoři, od začátku roku akcie BYD vzrostly o více než 30 procent,“ dodal Lajsek.

V první polovině roku válely americké či japonské akcie. Rostla i pražská burza

Ekonomika

Výběr článků

Načítám