Článek
Povinnost instalovat palubní jednotky eCall platí od 1. dubna pro všechna nově homologovaná osobní auta a nákladní vozidla do 3,5 tuny.
Ve vozech je nainstalována jednotka s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem napojená na navigaci vozu. Stisknutím tlačítka SOS nebo v případě automatické aktivace senzorů nárazu ve vozidle se spustí poplach a auto automaticky přenese potřebná data na centrum tísňového volání integrovaného záchranného systému a k tomu volá na číslo 112.
Potom už posádka komunikuje s operačním důstojníkem, který posuzuje danou situaci a následně vysílá záchranné složky dle potřeby. Pokud posádka v případě automatické aktivace eCallu při telefonickém spojení nereaguje, operační důstojník situaci vyhodnotí tak, že došlo k závažnému zranění, a vyšle tam pomoc.
Předchůdce vznikal v Československu
„Podle statistik zemře v ČR ročně 5 až 10 lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl. Jedná se především o nehody na málo frekventovaných komunikacích v nočních hodinách. V případě těžkého zranění každá minuta rozhoduje o tom, jak vážné následky bude mít na zdraví účastníka nehody,“ uvedl mluvčí.
Ministerstvo dopravy systém eCall od roku 2005 podpořilo částkou téměř 30 miliónů korun.
Zajímavostí je, že předchůdce dnešního eCallu vznikal v Československu už v 70. a 80. letech pod názvem AUTOVOC. Tehdejší systém pracoval na bázi rádiového spojení.