Hlavní obsah

Obří překladiště v Hodoníně? Stále se nic neděje

Právo, Milan Vojtek

Když před třemi lety na jaře jednali v Hodoníně zástupci společnosti DOE Europe SE o stavbě překladiště a přístavu v místní části Nesyt, hýřili optimismem. Při podpisu memoranda avizovali možné otevření za čtyři roky. Tři roky uplynuly a nic se neděje. Nepomáhá ani zájem a doporučení prezidentů Číny a Česka.

Foto: Ivan Vilček, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Už si pomalu ani nepamatujeme, kdy se nám někdo z firmy ozval. Myslím, že to naposledy bylo někdy před rokem, možná rokem a půl,“ řekl místostarosta Jiří Janda (ČSSD).

Posledním náznakem aktivity měla být předloňská návštěva delegátů čínské společnosti China Communications Construction Company Limited (CCCC) v Hodoníně. Firma prý měla vybudovat multimodální logistické centrum Hodonín-Holíč.

Zdroj z hodonínské radnice uvedl, že, jak se zpětně ukázalo, do města přijelo jen pár pracovníků firmy, kteří o záměru vlastně ani nic nevěděli.

„Pořádně ani nevíme, zda to investor myslí vážně. Nemáme žádné informace, že by se plán nějak posunul. Chybí mu všechna povolení,“ dodal místostarosta.

Dokonce hlavní dokument pro rozvoj Jihomoravského kraje - zásady územního rozvoje (ZÚR), který vznikl až po prezentaci plánu na stavbu překladiště, s investicí vůbec nepočítá.

V Hodoníně se zvedla vlna odporu proti záměru, na což zástupce investora reagoval slovy o možnosti přesunout miliardovou investici na opačnou stranu hraniční řeky Moravy do slovenské Holíče.

Jen memoranda

Web firmy obsahuje jediný záznam o podpisu rámcové smlouvy o spolupráci mezi DOE Europe SE a čínskou společností Sinohydro Corporation Ltd., týkající se přípravy a vybudování vodního koridoru Dunaj-Hodonín jako součásti Nové hedvábné stezky.

Stalo se tak za přítomnosti českého a čínského prezidenta přede dvěma lety. Smlouva se odvolává na memoranda o spolupráci, žádné jiné dokumenty k dispozici nejsou.

Foto: Právo

Zmíněné zásady územního rozvoje vymezily prostor pro případný plavební kanál Dunaj-Odra-Labe kolem Hodonína, s překladištěm ale nepočítají. A i když je v ZÚR kanál zakreslen, neznamená to, že se bude stavět.

Prezidentem Milošem Zemanem zmiňované a prosazované dílo, zpochybňované vodohospodáři a dalšími experty, po dvou letech od objednání nemá ani analýzu vhodnosti.

Lodě pod mostem neproplují

„Studie proveditelnosti pro vodní koridor DOL je rozsáhlá a zabývá se většími podrobnostmi, než se původně očekávalo. Cílem ministerstva je připravit studii v co největší kvalitě. Očekáváme dokončení studie zhruba v polovině letošního roku,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Na posouzení efektivity realizace prezidentova přání vyčlenilo ministerstvo dopravy 22,3 miliónu. Jak ale Právo zjistilo, s kanálem nepočítá Slovensko. Při přípravě rekonstrukce mostu přes řeku Moravu jeho zvýšení pro plavbu velkých lodí neplánuje.

Související témata:

Výběr článků

Načítám