Článek
Úřad pokutoval platformu za to, že hotelům uložila několik nespravedlivých obchodních podmínek. Jednou z nich je cenová klauzule, která ubytovacím službám brání nabízet pokoje na svých vlastních webových stránkách pod cenou nabízenou na Bookingu, přičemž Booking má právo jednostranně snížit cenu, kterou hotely prostřednictvím jeho platformy nabízejí.
Dále například španělský antimonopolní orgán shledal provinění v podmínkách prémiových programů, které platforma nabízí ubytovacím zařízením. Ty nejsou podle úřadu informačně dostatečně transparentní.
Prémiové programy umožňují hotelům zlepšit své postavení ve výchozích vyhledávácích výsledcích na Booking.com výměnou za vyšší provizi nebo nabízení slev na nejprodávanější nebo nejlevnější pokoj.
V neposlední řadě pak Booking omezil hospodářskou soutěž tím, že celkový počet rezervací daného hotelu na Booking.com se používá jako kritérium při určování pořadí ve výchozím seznamu výsledků na webu či v aplikaci. „To pobízí hotely k tomu, aby své nabídky směrovaly výlučně na Booking.com, což brání konkurentům ve vstupu na trh nebo v expanzi,“ podotkl úřad.
Bookingu, jehož podíl na španělském trhu činil v období šetření mezi 70 až 90 procenty, úřad nařídil nápravu.
„Tyto praktiky ovlivnily hotely ve Španělsku a další online cestovní agentury, které platformě konkurují,“ dodal úřad ve svém úterním tiskovém prohlášení.
Společnost s rozhodnutím úřadu podle svého vyjádření zásadně nesouhlasí a hodlá se proti němu odvolat.
Platforma už dříve uvedla, že podléhá nařízení Evropské unie o digitálních trzích (DMA), které platí od letošního března. Španělský regulátor tak nemá právo vyměřovat sankce, tvrdí Booking.