Článek
Dosud přitom vedení konsorcia Airbus slibovalo, že na pravidelných linkách si A380 odbude světovou premiéru letos v prosinci v barvách Singapore Airlines. Má jít o let na trase Londýn - Singapur - Sydney.
Singapore Airlines si objednaly deset A380 a letecká společnost Emirates dokonce třiačtyřicet strojů. Celkem má nyní podle ČTK Airbus zakázky na 149 těchto letadel. Každé z nich bude stát kolem 250 miliónů eur (v přepočtu sedm miliard korun). Tedy zhruba sedmkrát více než je cena střednětraťových airbusů A319 a A320, jež Airbus dodává Českým aeroliniím.
Airbus oznámil první zpoždění dodávek letos v červnu. Ve vedení společnosti to vyvolalo krizi a personální změny. Před třemi týdny byl odvolán šéf projektu A380 Charles Champion a místo něj teď za realizaci projektu odpovídá Mario Heinen, dosavadní vedoucí programu letadel s úzkým trupem.
A380 poprvé vzlétl 27. dubna 2005. Měří 72,7 metru, rozpětí křídel má 79,8 metru, výšku 24,1 metru a dolet až patnáct tisíc kilometrů. V běžné úpravě s první a ekonomickou třídou je jeho kapacita 555 cestujících. Počítá se i s verzí pro charterové lety, která by byla schopna přepravit až 853 pasažérů. Zatím si ji ale žádný z leteckých dopravců neobjednal.
Přijímat tak obří stroj může zatím ve světě jen asi čtyřicet letišť, kde byly kvůli A380 upraveny hangáry i ranveje.