Článek
Slevy v desítkách procent na vybrané zboží poběží v kamenných prodejnách i e-shopech zpravidla do konce ledna. Většina obchodníků s nimi přišla hned po vánočních svátcích.
„Zaznamenali jsme vyšší zájem zákazníků o povánoční výprodeje než v loňském roce. Už od prvního dne je patrné, že zákazníci aktivně vyhledávají slevy a nakupují ve velkém,“ řekla Novinkám mluvčí řetězce Tesco Iva Pavlousková.
Velmi dobře se podle ní prodávají hračky a domácí potřeby, lidé ve výprodejích skupují ale i vánoční dekorace. Akce podle ní budou pokračovat až do vyprodání zásob.
Zboží si nechte, nechceme ho. Novinky vyzkoušely, jak velká on-line tržiště vracejí peníze
„Nabízíme slevy v rámci elektra, domácích potřeb i módy. Týkají se tisíců položek a dosahují výše až 60 procent. Výprodeje potrvají do konce ledna. Zákazníci o ně mají tradičně velký zájem,“ potvrdila mluvčí Globusu Aneta Turnovská.
Letos by mohli mít obchodníci o pětinu až čtvrtinu vyšší tržby než loni.
Lidé si pořizují věci, které potřebují, nebo něco jen tak pro radost. „Sobě jsem už před koncem roku koupil nové boty, ušetřil jsem proti běžné ceně asi čtyřicet procent. Dcera si vybrala pár hezkých knížek, taky byly zlevněné,“ svěřil se Novinkám Martin Průša z pražského Žižkova.
V hračkářstvích Bambule se slevy pohybují okolo 30 procent, u některých hraček jsou i vyšší. „Mezi zlevněnými produkty v nákupních košících aktuálně dominují stavebnice Lego,“ informovala marketingová ředitelka řetězce Jana Krčková.
E-shopy se předhánějí
Slevy zaplavily i internet. „Letos se do výprodejů zapojilo zhruba 85 procent e-shopů. Loni to bylo necelých 80 procent,“ sdělil Novinkám Samuel Huba, ředitel společnosti Shoptet, která poskytuje řešení pro tvorbu e-shopů.
Doplnil, že průměrná výše slev dosáhne 45 procent. „Loni to bylo zhruba 40 procent. Odhadujeme, že letos by mohli mít obchodníci o pětinu až čtvrtinu vyšší tržby než loni. Nejvíce se prodává oblečení, vybavení do domácnosti, hračky a spotřební elektronika,“ shrnul.
Délka výprodejů závisí na tom, jak rychle se obchodníkům daří rozprodat skladové zásoby. „Obecně se výprodeje spíše prodlužují,“ podotkl Huba. Už vánoční sezonu hodnotí jako rekordní. „Tržby byly meziročně vyšší v průměru o 23 procent,“ upozornil.
V návaznosti na silnou poptávku v předvánočním období očekává nárůst prodejů v lednu i největší tuzemský e-shop Alza. Podle jeho mluvčí Elišky Čeřovské zákazníci nakupují zlevněné produkty napříč celým portfoliem. U některých výrobků je sleva až 50 procent.
„Zájem je například o elektro, hračky nebo vánoční zboží. S ohledem na novoroční předsevzetí očekáváme zájem i o sportovní vybavení včetně zdravé výživy,“ dodala s tím, že lidé často utrácejí peníze, které dostali pod stromeček.
I u výprodejů platí, že prodejci musí výši slevy odvozovat od nejnižší ceny, za kterou zboží prodávali 30 dnů před zlevněním. Pokud měli produkt v nabídce méně než 30 dnů, musí uvést nejnižší cenu za toto období.