Hlavní obsah

Objednávky na obří letoun A380 zrušila první firma

Leteckým společnostem, které si objednaly obří letoun A380 od společnost Airbus, začala docházet trpělivost. Výroba letounu se komplikuje a firma dodávky stále odkládá. Jako první začátkem listopadu odřekla objednávku na deset letadel americká zasilatelská společnost FedEx. Místo nich si objednala letadla od domácího výrobce - Boeingu. O zrušení objednávek uvažuje i společnost Emirates.

Článek

FedEx chtěl odebrat deset letadel A380 v nákladní verzi. Místo toho bude zásilky nakonec vozit v 15 nových letadlech Boeing 777.

Airbus si vývojem obřího letadla způsobil velké problémy. Nedaří se mu jej po technické stránce dotáhnout. Potíže dělá především množství kabelů, které je problém do omezeného prostoru naskládat. Výroba se tak zpožďuje o dva roky a Airbus musí zákazníkům stále jen slibovat.

Některé aerolinie si proto musely pronajmout jiná letadla, aby měly dost strojů na chystané trasy, a chtějí kvůli tomu po Airbusu kompenzace. [celá zpráva] Penále z prodlení budou stát mateřskou společnost EADS na zisku až pět miliard eur. V částce ještě není započítán ušlý zisk z případného rušení zakázek.

Airbus vyjádřil nad rozhodnutím FedExu politování, mluvčí Barbara Krachtová se ale nechala slyšet, že tento krok chápe.

Společnost Emirates zrušila objednávku na letadla A340

Další podnik také varoval, že kvůli zpoždění výroby A380 možná ztratí o tato letadla zájem. Letecká společnost Emirates si strojů A380 objednala 45 a majitel Airbusu vkládá do projektu velké naděje. Emirates jsou zatím největším zákazníkem na letadla A380.

Aerolinky také vyšlou do ústředí Airbusu tým specialistů, který má posoudit, jak to vypadá s výrobou superjumba A380. Emirates Airlines sídlí v Dubaji ve Spojených arabských emirátech a jsou největším leteckým dopravcem arabského světa.

Emirates už zrušily objednávku i opci na nákup 20 letadel Airbus A340-600. Emirates podle mluvčí zatím nerozhodly o nákupu jiných letadel, která by nahradila zrušenou objednávku na deset strojů A340 a opci na dalších deset letadel stejného typového označení.

Pokud by Emirates koupila všech 45 letounů, podle katalogových cen by za ně zaplatila přibližně 13,5 miliardy dolarů (asi 302 miliard Kč). Při tak velkých zakázkách ale výrobci letadel poskytují výrazné slevy.

Virgin odložila koupi obřích airbusů o čtyři roky

Další letecká společnost Virgin Atlantic odložila převzetí svých prvních obřích letadel Airbus A380 o čtyři roky, aby se výrobce mohl věnovat potížím, které má se stroji v jejich elektroinstalaci. Virgin ale  stále počítá s odběrem všech šesti superjumb, která si objednala. První z nich nyní očekává v roce 2013.

Virgin uvedla, že si kvůli situaci s A380 a svým plánům budoucí expanze musela rozšířit pronájem letadel o několik boeingů. Zda bude firma žádat odškodnění, neuvedla.

Australské aerolinky naopak koupí více letadel A380

Naopak australské aerolinky Qantas zvýšily objednávku letadel A380 na celkem 20 letounů, která jí Airbus dodá v letech 2008 až 2015. Australské aerolinky tvrdí, že airbus A 380 nejlépe vyhovuje na dlouhé lety z Austrálie do Evropy a do USA.

Airbus A380

Airbus 380 měří 72,7 metru, rozpětí křídel má 79,8 m a výšku 24,1 metru. V běžné úpravě má kapacitu 555 cestujících, ale chystá se i verze pro charterové lety s až 830 pasažéry. Jeho dolet je až patnáct tisíc kilometrů. Přijímat tak obří stroj dnes může ve světě zatím jen 37 letišť, kde byly kvůli A380 upraveny hangáry i ranveje.

Související témata:

Související články

Airbus radikálně mění management

Pověst společnosti Airbus, kterou notně pošramotilo zpožďování dodávek superjumba A380, se její stoprocentní vlastník EADS snaží vylepšit zásadními změnami...

Výběr článků

Načítám