Článek
„Právo na vrácení zboží, které spotřebitel nakoupil po internetu, slouží jako ochrana pro případy, kdy si zboží nemohl předem vyzkoušet. V kamenné prodejně tato situace nenastává, protože si člověk může zboží na místě prohlédnout,“ uvedla Karolína Houžvičková z advokátní kanceláře eLegal.
V kamenných prodejnách tak zákon obchodníkovi povinnou možnost vrácení zboží neukládá. Každý si tak podmínky stanovuje sám. I mezi kamennými obchody ale panuje vysoká konkurence, proto si dnes mnohé z nich snaží naklonit zákazníky tím, že vrácení zboží umožňují. Lhůta se mnohdy před Vánoci ještě prodlužuje oproti té běžné.
Například v prodejnách H&M může zákazník zboží koupené do 24. prosince v kamenných prodejnách vrátit oproti běžným 30 dnům až 45 dní od koupě. Lhůtu prodloužil i prodejce sportovních produktů Sportisimo. „Běžně mohou zákazníci vracet nepoužívané zboží do 30 dnů od zakoupení, členové Sportisimo klubu do 90 dnů. Během vánočního období se pro nákupy uskutečněné do 24. prosince lhůta prodlužuje do konce ledna ,“ uvedl mluvčí Matěj Oliva.
Vrácené zboží z e-shopu nemusí být v originálním obalu
V menších kamenných prodejnách ale může být vrácení problém. Často ho buď neumožňují vůbec, nebo zákazník může zboží pouze vyměnit. Je proto dobré podmínky nákupu vždy konzultovat na prodejně ještě před platbou.
U nákupu v e-shopech je vše o něco snazší. „Podle zákona má spotřebitel právo vrátit zboží zakoupené online do 14 dnů od převzetí. Do té doby je nutné podnikateli oznámit odstoupení od smlouvy. Jde to přitom udělat jakýmkoliv jednoznačným prohlášením – využitím e-mailu, vzorového formuláře nebo třeba poštou,“ dodala Houžvičková.
I v některých e-shopech ale lhůtu pro vrácení nyní prodlužují. Například v Alze je možné nepovedené vánoční dárky vracet až do konce ledna.
Originální balení není nutné
Obchodník by měl zákazníkovi vrátit peníze do čtrnácti dnů. „Pokud podnikatel nevrátí peníze včas po odstoupení od smlouvy, může se spotřebitel, pokud platil kartou, obrátit na svou banku a požádat o reklamaci transakce, takzvaný chargeback. To ale záleží na posouzení banky,“ sdělila Novinkám partnerka advokátní kanceláře GT Legal Veronika Odrobinová.
Řada spotřebitelů se mylně domnívá, že musí zboží vrátit v originálním obale. Kamenné prodejny si stanovují podmínky samy. Většina z nich originální obal a visačky požaduje, v případě e-shopů je to ale jiné.
„Požadavek podnikatele na vrácení zboží v původním obalu je neoprávněný. Spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy i bez zabalení zboží do původního obalu. Odpovídá ale podnikateli za snížení hodnoty věci, pokud k němu došlo jiným užíváním, než je nutné k tomu, aby si dotyčný zboží vyzkoušel,“ dodala Odrobinová.