Hlavní obsah

Obchody opět praskaly ve švech

O druhém adventu, který byl pro obchodníky stříbrnou nedělí, praskala nákupní centra v celé republice pod náporem kupujících ve švech. Největší tržby přitom obchodníci očekávají až příští neděli, poslední před Vánocemi. Nemálo lidí totiž už tradičně nechává nákup dárků až na poslední chvíli, kdy lze počítat s ještě masivnějšími akčními slevami.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Zlatá neděle v obchodním centru Letňany

Článek

Jen stěží hledali v neděli lidé volné místo například na parkovišti největšího ústeckého nákupního centra Forum. „Přišla jsem koupit dětem hlavně hračky a také nějaké oblečení. Za nákupy jezdíme často do Drážďan, tento víkend jsme ale volili nákupy v Ústí,“ řekla Právu Ústečanka Jitka Chmelová.

Zvýšený zájem byl i o elektroniku, na odbyt šly mobilní telefony, tablety, televize. Lidé také poměrně dost nakupovali knihy, které bývají oblíbeným dárkem.

Také v Ostravě brali včera lidé obchody útokem. Své si tak užili nejen prodavačky, ale i ostraha uvnitř obchodních center a na parkovištích.

Ze zboží byl i zde velký zájem o hračky. „Jednoznačně vyhrává lego. O něj je zájem každý rok, a je jedno, jestli lidé kupují dárky klukovi, nebo holce,“ uvedla jedna z prodavaček hračkářství v ostravském Avion Shopping Parku.

Speciální akce u Stromu přání

Kromě lega lidé kupují pro děvčata cokoli z Ledového království, zatímco u kluků vítězí auta a jiné stroje na dálkové ovládání.

„Já to mám ale jednoduché. Manželce koupím každý rok na náramek jednu kuličku a mám po starostech,“ vyznal se Právu po nákupu v prodejně Pandora jeden ze ostravských zákazníků.

Rovněž jihomoravská obchodní centra se o víkendu zaplnila nakupujícími. Navíc některé z nich pronajaly část parkovišť prodejcům vánočních stromků, takže o volná parkovací místa byla především v odpoledních hodinách velká nouze.

Plzeňské obchodní centrum Olympia připravilo speciální akci. U Stromu přání zde po předložení účtenky návštěvníkům zdarma zabalili až tři dárky. Toho mohli využít i zákazníci hračkářství Bambule.

Rušno o víkendu bylo rovněž v pražském obchodním domě Palladium. „Poslední tři týdny před Vánoci máme nejvyšší návštěvnost. Přes týden chodí jak Češi, tak turisté. Během víkendu pak převážně cizinci,“ řekla Právu zdejší obsluha u informačního stánku s tím, že nejkritičtější jsou poslední tři dny před Štědrým dnem. „To se tady nedá hnout,“ dodala.

Předvánoční nákupní shon byl znát i v jiných nákupních centrech v metropoli. Přeplněné byly obchody na Národní třídě, Chodově i Pankráci. Prodavači se během víkendu nezastavili. „V tuto dobu je to už klasika,“ konstatovala pokladní z obchodního centra Arkády Pankrác.

V doručování balíků až týdenní zpoždění

Množství přepravených balíků doručovatelskými firmami se nyní v prosinci proti běžnému období zvýšilo až o 120 procent. Informovala o tom včera ČTK. Už teď je jasné, že zásilek doručených za prosinec bude ještě více než za stejný měsíc loňského roku.

Kapacity kurýrních firem jsou na maximu, což se projevuje ve zpožďování zásilek. Některé přicházejí až s týdenním zpožděním. Největší nápor je očekáván teprve v tomto a příštím týdnu.

Podle internetové platformy Clever Monitor, která zajišťuje obchodní a logistické procesy pro desítky e-shopů, je to vinou nejsou pouze dopravci, ale také provozovatelé internetových obchodů.

„Nijak totiž nepoužívají funkce plánování logistiky. Navíc ani v tak nabitém a exponovaném čase, jako je prosinec. Pokud se plánují kampaně manuálně, musíme počítat i s možností problémů s doručitelností,“ upozorňuje šéf vývoje inovací Clever Monitor Lukáš Hakoš.

Související témata:

Výběr článků

Načítám