Hlavní obsah

Obchodníci využívají nový trik s velkým balením. Spoléhají na nepozornost zákazníků

3:49
3:49

Poslechněte si tento článek

Obchodníci mají nový trik, jak z lidí vytahat více peněz. Využívají přitom fakt, že si spotřebitelé zvykli na to, že větší balení potravin a drogerie nakonec při zohlednění hmotnosti nebo objemu vycházejí výhodněji než ta menší. To už ale mnohdy přestává platit, a tak si lidé musejí dávat pozor nejen na konečnou, ale také takzvaně měrnou cenu zboží.

Foto: Novinky

Při nákupech se vyplatí koukat nejen na konečnou, ale i na měrnou cenu, většinou uváděnou v korunách za kilogram, litr či kus.

Článek

Například v Albertu na pražských Vinohradech je aktuálně k mání čokoláda Milka o dvou různých hmotnostech. Menší balení o 90 gramech stojí 30 korun, větší, 270gramové už 179 korun.

Samozřejmě, pokud zákazníkovi stačí menší balení, zaplatí méně. Pokud ale sáhne po větší tabulce, prodělá 89 korun. Protože kdyby koupil tři 90gramová balení, aby dohromady dostal rovnocenných 270 gramů jako u většího balení, zaplatí 90 korun. Totožné množství stejné čokolády za zcela rozdílnou cenu.

„Zákazníci počítají s tím, že větší balení je výhodnější, a zároveň mnoho lidí nakupuje bez detailní kontroly cen. Z testů některých obchodníků tak vyplynulo, že když zvýší cenu na jednotku u většího balení, většina zákazníků to akceptuje,“ řekl Novinkám marketingový expert Robert Le Veneur.

Falešné slevy: Přitlačte na pokutách, vybízí ministr inspekci

Ekonomika

Zároveň jsou velká balení méně v akcích. „Prodejci také vědí, že zákazníci u velkých balení na cenu tolik nehledí,“ dodal Le Veneur. Nakupování v supermarketech se tak stává stále těžším testem pozornosti.

Džungle bez logiky

Často se to týká produktů prestižních značek. Třeba půllitr lahvové plzně stál předminulý týden v  Tesku 26 korun, ale v  balení osmi kusů vycházela lahev téměř o osm korun dráž. U různých typů obalů jsou ovšem rozdílné i náklady. Krabice na osm lahví má ale asi sotva hodnotu 64 korun.

Podle Ondřeje Zelenky, předsedy spotřebitelské organizace Sdružení obrany spotřebitelů, se nicméně spotřebitelé u populárních produktů často rozhodují na základě zvyklostí a neprovádějí důkladné cenové srovnání. Obchodníci přišli na to, že když je cena za větší balení občas méně výhodná, málokdo si toho všimne.

„Někteří prodejci navíc strategicky umisťují větší balení vedle menších tak, aby působila jako výhodnější, i když je opak pravdou. Lze se setkat i s baleními, která opticky zvětšují objem balení, aniž by odpovídajícím způsobem narostl skutečný obsah,“ dodal Zelenka.

Ovšem pozor, obchodníci neváhají nasadit i opačnou strategii, kdy malá balení mohou mít vyšší či srovnatelnou konečnou cenu jako ta velká. Typicky jsou to slazené nápoje nebo opět čokoláda. Třeba Studentskou pečeť v balení 170 gramů Albert nabízí za 60 korun, zatímco zhruba o třetinu větší tabulka stojí pouze o pět korun více.

V nabídce Albertu byla i instantní káva Jacobs Velvet. Dvě stě gramů stálo 140 korun, avšak o 20 gramů menší balení vyšlo na více než dvojnásobek.

„Spotřebitelé by měli být při nakupování obezřetní a neřídit se pouze intuicí či velikostí obalu. Kontrola měrné ceny jednotlivých produktů se stává stále důležitějším nástrojem ochrany před neefektivními výdaji,“ konstatoval Zelenka.

Měrnou cenu mají obchodníci povinnost uvádět skoro u všech balených výrobků.

Cena kávy letí vzhůru. Supermarkety do toho ještě ceny přepalují

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám