Článek
Černý pátek, kterým zpravidla začínají předvánoční prodeje, odstartovaly letos v Česku s předstihem e-shopy, poprvé ale nabízejí slevy i kamenné obchody a některé velké obchodní řetězce. Velké slevy potrvají většinou do neděle.
V kamenných prodejnách pochopitelně vnímají rostoucí zájem Čechů o nakupování na internetu. Před loňskými Vánoci totiž lidé v e-shopech utratili dohromady kolem 25 miliard korun a letos budou podle odhadů tržby ještě vyšší.
Podle pátečních předběžných údajů vyskočily tržby obchodníků (včetně e-shopů) o desítky procent. V tomto týdnu stoupnou podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) tržby e-shopů o 205 procent proti běžnému podzimnímu týdnu, Češi tak utratí za on-line nákupy 3,2 miliardy korun.
„Největší nápor zákazníků očekáváme v pátek a o víkendu. Dosavadní výsledky hovoří o minimálně trojnásobném nárůstu tržeb oproti běžnému dni,” uvedl ředitel marketingu Alza.cz Karel Kučera.
Alza, která Black Friday spustila již před týdnem, vyprodala třetinu z 88 tisíc kusů zboží zařazeného do výprodeje, přičemž zboží do výprodeje uvolňuje postupně.
Podle marketingového ředitele e-shopu CZC.cz Michala Gabriela se nejatraktivnější kusy zboží vyprodaly v řádu minut. „I když akce ještě zdaleka není u konce, už dnes můžeme říct, že zájem ze strany zákazníků bude letos opět rekordní. Největší chuť nakupovat prozatím budí herní konzole s příslušenstvím a mobilní telefony,” konstatoval již v pátek.
Po celém Česku
Již druhým rokem zákazníci obchodního řetězce Tesco, držitelé věrnostní karty Clubcard, mohou během prodejní akce Black Friday nakupovat až do neděle 27. listopadu se slevami dosahujícími až 50 procent.
„Tesco i letos naplánovalo pro své zákazníky výrazné slevy v rámci Black Friday. Jedná se o vybraný sortiment elektroniky, všechny hračky, sportovní vybavení nebo oblečení a obuv. Akce probíhá od 25. 11. do 27. 11. do vyprodání zásob a vztahuje se na všechny členy Clubcard,“ uvedl pro Právo mluvčí Teska Václav Koukolíček.
Nákupní svátek mohou lidé prostřednictvím zajímavých slev oslavit i ve velkých pražských nákupních centrech – například Palladium či Metropole Zličín, v jejichž vybraných obchodech dosahují slevy několika desítek procent.
V Palladiu se do slevových akcí zapojilo celkem 70 obchodů nabízejících široký sortiment zboží (např. Orsay, Mango, H, Baťa, Deichmann, A3 Sport, Sportissimo či Eiffel optic).
Pro Plzeňany jsou velké akce připraveny ve vybraných prodejnách obchodního centra Plaza v centru města. Obchody se předhánějí ve speciálních slevách – například prodejna oblečení Terranova nabízí při nákupu tří kusů čtvrtý zdarma, obchod Pimkie lanaří zákazníky na slevu třicet procent na veškeré zboží, poloviční slevu pak v rámci „Černého pátku“ vyhlásila prodejna Timeout.
K prodejní akci se přidaly i obchody s elektronikou. „Pro zákazníky jsme připravili zajímavé slevy napříč celým sortimentem. Akci jsme spustili už 18. listopadu a ukončena bude 27. listopadu. Každý den je vytipováno TOP 15 produktů, které mají opravdu zajímavé slevy, tyto produkty se každý den mění. Kromě těchto TOP 15 nabízí e-shop i kamenné prodejny množství dalších zlevněných produktů,“ uvedla pro Právo tisková mluvčí Euronics Lenka Mastešová.
Do akce se zapojil i Electro World. V jeho brněnské prodejně u dálnice D2 byly v pátek nejvíce v kurzu především mobilní telefony, tablety či holicí strojky, depilátory a zastřihávače.
Do jednoho z největších nákupních center v Brně – Avion Shopping Parku, kde je několik prodejců elektroniky zapojených do slevové akce, se už kolem poledne sjížděly nekonečné proudy aut. Se slevami se setkáte i v módním řetězci C Moda. „Black Friday slavíme od pátku do neděle 20procentní slevou na celý sortiment ve všech našich prodejnách,“ upřesnila pro Právo Veronika Kovaříková z C Moda.
Češi slevy milují
Slevy jsou přesně to, co Čechy do kamenných obchodů táhne. I proto mnohde nečekají až na povánoční výprodeje a slevové tornádo rozjíždějí už před Vánoci.
„V loňském roce jsme ze strany zákazníků zaznamenali velký zájem o prodejní akci Black Friday, to byl hlavní důvod, proč jsme ji zopakovali i letos,“ potvrdil Právu Václav Koukolíček z Teska.
„Loni jsme se akce zúčastnili jen okrajově, a i tak jsme zaznamenali významný nárůst prodejů. To bylo impulzem k zapojení celé sítě Euronics v letošním roce. Odhadujeme tržby srovnatelné s lednovými výprodeji, což je každoročně jedna z našich nejúspěšnějších slevových akcí,“ doplnila Mastešová.
Desetkrát vyšší prodej zboží zaznamenal v pátek Dům knihy Ostrava, který nabídl 30procentní slevu. Prodej jim narostl ve všech prodejnách na severu Moravy, kde akci spustili.
„Zapojili jsme se do akce Black Friday, protože už v loňském roce měly tyto akce u našich zákazníků velký úspěch a prodej byl vysoký. Zatím je to srovnatelné s loňským rokem,“ uvedla manažerka marketingu ostravského Knihcentra Lenka Kozubová.