Článek
„Očekáváme jednoznačně rekordní prodeje. Druhým vrcholem pak bude týden od 9. prosince. Právě na Black Friday třetina zákazníků e-shopů vyčkává s nákupem vánočních dárků,“ uvedl ředitel asociace Jan Vetyška. Vloni Češi během Black Friday utratili okolo sedmi miliard korun. Mezi nejprodávanější kategorie patří elektronika, oblečení a kosmetika.
Výprodejová akce vznikla v USA a byla původně jednodenní. Od roku 2011, kdy přišla i do Česka, už ale získala poněkud jiný rozměr. U většiny velkých obchodníků probíhá celý listopad a zboží je v ní inzerováno i v 80 procentní slevě. Nejvíce zlevněno bývá oblečení. Slevové akce lze najít téměř u všech druhů zboží napříč sortimentem. Jde především o internetové obchody či nadnárodní řetězce.
„Přesto, že se většina e-shopů na oficiální termín Black Friday neomezuje a akci prodlužuje, nejvyšší prodeje jsou právě v tento den,“ uvedl Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates, která poskytuje řešení pro tvorbu internetových obchodů.
Pozor na výpočet slevy
Česká obchodní inspekce (ČOI) spotřebitelům radí, aby si při nákupech dali mimo jiné pozor na správné uvádění slev. Novela spotřebitelského zákona ukládá povinnost odvozovat jejich výši od nejnižší ceny, za jakou zboží prodávali 30 dnů před zlevněním. To letos v září potvrdil i Soudní dvůr Evropské unie. Obchodníci mají také povinnost u výrobku informovat o jeho původní ceně.
„Mnozí podnikatelé uměle navyšují původní ceny těsně před akcí, aby sleva vypadala výraznější, než ve skutečnosti je. Spotřebitelé pak nakoupí zboží v domnění, že nakoupili výhodně,“ uvedla Karolína Houžvičková z advokátní kanceláře eLegal. Je proto dobré využívat cenové srovnávače a výhodnost koupě si nejdříve ověřit.
V letošním druhém čtvrtletí ČOI uskutečnila 259 kontrol poskytování slev podle novely zákona, která platí od začátku minulého roku. Pochybení inspektoři zjistili asi ve 41 procentech případů.
„Zejména u dražších výrobků je třeba zvážit kvalitu výrobku, jeho životnost a dostupnost servisu. Tedy to, jak budu moci uplatňovat svoje spotřebitelská práva. Při nákupu distančními formami prodeje je důležité, aby spotřebitelé věděli, s kým smluvní vztah uzavírají. U koho budou případně uplatňovat svá práva z vadného plnění či práva na vrácení zboží bez udání důvodu do 14 dnů,“ uvedl ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek.
Black Friday je tady. Na jaké triky obchodníků si dát pozor
Reklamace a vrácení peněz
Pokud podnikatel nenabízí vlastní, výhodnější podmínky pro vrácení zboží, mají čeští spotřebitelé právo vrátit zboží zakoupené online do 14 dnů od jeho převzetí bez udání důvodu. „Toto právo je zakotveno v občanském zákoníku. Zboží nemusí být vráceno v originálním balení, ale obchodník může požadovat náhradu nákladů spojených s uvedením zboží do původního stavu, pokud je zboží poškozeno nebo nadměrně opotřebováno. Je dobré vždy zkontrolovat obchodní podmínky konkrétního e-shopu,“ sdělil Novinkám ředitel Sdružení českých spotřebitelů Viktor Vodička.
Pokud podnikatel nevrátí peníze včas po odstoupení od smlouvy nebo nekomunikuje, může se spotřebitel při platbě kartou obrátit na svou banku a požádat o reklamaci transakce pomocí zpětné platby, tzv. chargeback.
Anketa
Podle APEKu v roce 2020 plánovalo využívat na Vánoce výdejní boxy jako nejčastější způsob doručení 1,5 procenta nakupujících, letos je to už bezmála polovina. Automatický výdej se tak stal mezi zákazníky nejpopulárnější variantou.
„Doručení na adresu na Vánoce upřednostňuje jen 24 procent zákazníků e-shopů,“ dodal Vetyška.