Článek
Celkem inspekce provedla 1 254 kontrol, při kterých se zaměřila na kontrolu diskriminace spotřebitelů. „Ve srovnání se dvěma předchozími roky vzrostl počet prokázaných případů diskriminace spotřebitele na více než dvojnásobek,“ uvedl ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.
Diskriminaci z důvodu rasy či etnického původu prokázali inspektoři prodávajícím v osmi případech.
V šesti z nich se jednalo o odmítnutí romských zájemců o pronájem či koupi bytu, v jednom případě bylo zabráněno osobám romského původu ve vstupu do provozovny a v jednom případě se jednalo o omezení účasti na zájezdu z důvodu etnika.
Příplatek pro cizince
Ve 22 případech inspekce prokázala diskriminaci spotřebitele z důvodu národnosti.
„Ve 12 z nich byl cizincům v restauracích účtován tzv. ‚servis‘, v šesti případech se jednalo o účtování vyšších cen cizincům v lázeňských zařízeních, restauraci a na parkovišti. Ve dvou případech poskytovatelé služeb odmítli ubytovat občany Ruské federace, v jednom byl cizincům zakázán vstupu do klubu,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. V jednom případě se jednalo o věkové omezení poskytování služeb veřejného stravování.
Diskriminaci z důvodu věku zjistili inspektoři v deseti případech. Ve čtyřech případech byl seniorům neodůvodněně omezen přístup ke spotřebitelským půjčkám a ve dvou případech bylo dětem a mladistvým neodůvodněně bráněno ve vstupu na organizovanou akci.
Diskriminace handicapovaných osob byla prokázána v jednom případě, kdy provozovatel kina nepřistupoval k osobám se zdravotním postižením jednotně.
Různá porušení stanovených povinností inspektoři zjistili celkem v 639 případech, což je více než polovina z kontrolovaných. Při ověřování možné diskriminace spotřebitele z důvodu rasy či etnika inspekce využívala zkušené romské inspektorky.