Článek
Peking na dřívější oznámení Washingtonu uvedl, že chystá opatření obdobných rozměrů a intenzity. Odvetu chystá na stejný den, ale vzhledem k 12hodinovému časovému rozdílu by ve skutečnosti zavedl cla dříve. To ale čínské ministerstvo financí popřelo.
"Naše opatření jsou rovnocenná. A rovnocenná znamená, že pokud Spojené státy začnou 6. července, začneme také 6. července," uvedl zdroj agentury Reuters. "Zavedení všech opatření začíná o půlnoci."
Ministerstvo financí na zprávu agentury Reuters reagovalo krátkým prohlášením. "Stanovisko čínské vlády zaznělo už mnohokrát. Rozhodně nebudeme tím, kdo vypálí první výstřel, a nezavedeme celní opatření dříve, než to udělají Spojené státy," uvedlo bez dalšího vysvětlení ministerstvo. Mluvčí ministerstva zahraničí Lu Kchang dříve prohlásil, že Čína je připravena jednat. Termín, kdy začne uplatňovat cla, ale nepotvrdil.
Americký prezident Donald Trump pohrozil, že obchodní spor může ještě vyostřit a začít na čínské zboží uplatňovat cla až do objemu 400 miliard dolarů (8,9 bilionu Kč), pokud Peking zavede odvetu proti americkým clům, jež mají začít platit v pátek.
Čínská měna jüan, stejně jako akciové trhy, před pátečním zavedením cel vykazují výraznější výkyvy než obvykle.
Podle agentury současně Čína diplomaticky tlačí na EU, aby spolu vytvořily alianci proti USA. Od června začala i pro EU platit americká dovozní cla na ocel a hliník, Čínu zasáhla už v březnu.
EU koncem června zavedla cla ve výši 25 procent na dovoz některého zboží z USA, například na džíny, motocykly nebo bourbon.
EU varuje před uvalením cel na auta
Trump mluví i o zvýšení cel na dovoz automobilů na 20 procent, což by mělo výraznější dopad i na českou ekonomiku. Evropská unie minulý týden v desetistránkovém dopise varovala Spojené státy, že uvalením dovozních cel na automobily a jejich díly by poškodily vlastní automobilový průmysl a pravděpodobně přiměly obchodní partnery k odvetným opatřením.
EU v dopise tvrdí, že nová americká cla na dovoz automobilů a jejich dílů by byla neospravedlnitelná a nedávala by žádný ekonomický smysl. Upozorňuje, že evropské automobilky v USA vyrábějí zhruba 2,9 miliónu aut ročně, a podporují tak až 420 tisíc pracovních míst. Dovoz aut do USA podle dopisu v posledních letech nezaznamenal žádnou dramatickou expanzi a zvyšoval se zhruba v souladu s růstem amerického automobilového trhu. Dopis rovněž poukazuje na "slabou" souvislost mezi automobilovým průmyslem a národní bezpečností.