Článek
Šanci na největší prosperitu proto mají centra, která nabízejí i jiné služby než nákupy, například kina, restaurace nebo sportovní aktivity. "Zákazníci dnes nechtějí pouze nakupovat, ale chtějí se také příjemně pobavit a najíst," upozornil Thomas Linder ze společnosti PwC.
Růst tržeb mohou očekávat i řetězce zaměřené na spotřební zboží. "Růst tržeb maloobchodních potravinářských řetězců působících v ČR se zpomaluje, neboť trh začíná být nasycen. Na rozdíl od českého maloobchodu s potravinami předpokládáme významný růst u řetězců specializovaných na módní oblečení, obuv a nábytek," uvedla ve zprávě PricewaterhouseCoopers.
Řetězce nejdřív zabraly lukrativní místa
Mezinárodní maloobchodní řetězce se při expanzi do ČR podle studie PricewaterhouseCoopers soustředily zejména na nejvýnosnější lokality. Proto je stále ještě prostor expandovat na menších trzích. Další velká příležitost k růstu maloobchodu je podle PwC orientace na vlastní značkové produkty.
Pořadí řetězců podle výše obratu
:: Makro - 35,7 mld. Kč
:: Ahold (Hypernova + Albert) - 32,5 mld. Kč
:: Schwacz (Kaufland + Lidl) - 27,0 mld. Kč
:: Rewe (Billa + Penny Market) - 22,5 mld. Kč
:: Tesco Stores - 21,5 mld. Kč
Závěr studie PwC potvrzují průzkumy společnosti Incoma Research, podle které tempo růstu tržeb desítky největších tuzemských obchodních řetězců klesá již několik let. Zatímco například v roce 2001 vzrostl jejich celkový obrat o 25 miliard korun, v roce 2002 to bylo jen o 13 miliard korun a loni již jen o 10,4 miliardy korun.