Hlavní obsah

Obchodní řetězce loni utržily 222 miliard korun

PRAHA

Deset největších obchodních řetězců mělo loni o 20 miliard vyšší tržby než v roce 2003. Nejvíce, podobně jako v předchozích letech, vydělal řetězec Makro, následovaný společností Ahold.

Foto: Iveta Juchelková

Edukační program k výstavě Středověké a raně novověké zbraně Přerovska

Článek

Řetězce v porovnání s předchozími lety zvýšily růst tržeb o polovinu. Předběžné výsledky tržeb zveřejnila analytická firma Incoma Research.

"Od roku 2001 rostou tržby TOP 10 obchodních firem pomaleji než v předcházejících letech, ale zatím nelze mluvit o stagnaci. Hlavním motorem růstu je v posledních letech rozvoj menších hypermarketů a rychlá expanze diskontních řetězců," řekl Zdeněk Skála z Incoma Research. Očekává, že díky diskontním řetězcům bude obrat největších sítí růst i dál.

Obrat řetězců narostl v roce 2001 o 25 miliard korun, pak se růst zpomaloval, v roce 2002 na 13 miliard a v roce 2003 na 11 miliard.

Pořadí řetězců se příliš nezměnilo. Po Makru a Aholdu je na třetím místě řetězec Schwarz, který provozuje sítě prodejen Kaufland a Lidl. Loni měl největší meziroční nárůst obratu - o 7,5 miliardy korun na 34,5 miliardy korun. V první desítce se v porovnání s rokem 2003 vyměnily jen prodejny na posledních třech místech.

Pořadí obchodních řetězců podle tržeb v roce 2004 (v mld. Kč)
.skupinav ČR provozujetržby 2003tržby 2004
1.Makro Cash,738,2
2.AholdHypernova, Albert32,534,6
3.Schwarz ČRKauflan, Lidl27,034,5
4.RewePenny, Billa22,323,3
5.Tesco StoresTesco19,021,0
6.Globus ČRGlobus18,219,0
7.TengelmannPlus, OBI17,718,9
8.Carrefour ČRCarrefour10,011,0
9.Spar ČRInterspar9,011,0
10.DelvitaDelvita10,010,0
pozn: čísla jsou odhadem společnosti Incoma Research

Společnost PricewaterhouseCoopers v průběhu roku 2004 konstatovala, že český maloobchod potravin je už nasycen a řetězce se nyní budou muset zaměřit spíše na kvalitu svých služeb, aby si mohly konkurovat mezi sebou. Naopak řetězce specializované na spotřební zboží mohou v budoucnu očekávat výrazný růst tržeb.

Anketa

V jaké řetězci nejraději nakupujete?
Hypernova
13,3 %
Carrefour
6,8 %
Kaufland
13,6 %
Tesco
19,8 %
Globus
13,6 %
v diskontních prodejnách (Plus, Lidl, Penny Market)
9,7 %
v supermarketech (Delvita, Albert, Billa)
9,9 %
raději nakupuju v malých obchodech
13,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 383 čtenářů.
Související témata:

Související články

Hypermarkety převálcovaly běžné obchody

Deštivé počasí s rychle klesajícími teplotami sice pohodlným nákupům zrovna nepřálo, ale už brzy ráno si hypermarkety po celé republice nemohly na tržbu...

Výběr článků

Načítám