Článek
Řetězce v porovnání s předchozími lety zvýšily růst tržeb o polovinu. Předběžné výsledky tržeb zveřejnila analytická firma Incoma Research.
"Od roku 2001 rostou tržby TOP 10 obchodních firem pomaleji než v předcházejících letech, ale zatím nelze mluvit o stagnaci. Hlavním motorem růstu je v posledních letech rozvoj menších hypermarketů a rychlá expanze diskontních řetězců," řekl Zdeněk Skála z Incoma Research. Očekává, že díky diskontním řetězcům bude obrat největších sítí růst i dál.
Obrat řetězců narostl v roce 2001 o 25 miliard korun, pak se růst zpomaloval, v roce 2002 na 13 miliard a v roce 2003 na 11 miliard.
Pořadí řetězců se příliš nezměnilo. Po Makru a Aholdu je na třetím místě řetězec Schwarz, který provozuje sítě prodejen Kaufland a Lidl. Loni měl největší meziroční nárůst obratu - o 7,5 miliardy korun na 34,5 miliardy korun. V první desítce se v porovnání s rokem 2003 vyměnily jen prodejny na posledních třech místech.
Pořadí obchodních řetězců podle tržeb v roce 2004 (v mld. Kč) | ||||
. | skupina | v ČR provozuje | tržby 2003 | tržby 2004 |
1. | Makro Cash | ,7 | 38,2 | |
2. | Ahold | Hypernova, Albert | 32,5 | 34,6 |
3. | Schwarz ČR | Kauflan, Lidl | 27,0 | 34,5 |
4. | Rewe | Penny, Billa | 22,3 | 23,3 |
5. | Tesco Stores | Tesco | 19,0 | 21,0 |
6. | Globus ČR | Globus | 18,2 | 19,0 |
7. | Tengelmann | Plus, OBI | 17,7 | 18,9 |
8. | Carrefour ČR | Carrefour | 10,0 | 11,0 |
9. | Spar ČR | Interspar | 9,0 | 11,0 |
10. | Delvita | Delvita | 10,0 | 10,0 |
pozn: čísla jsou odhadem společnosti Incoma Research |
Společnost PricewaterhouseCoopers v průběhu roku 2004 konstatovala, že český maloobchod potravin je už nasycen a řetězce se nyní budou muset zaměřit spíše na kvalitu svých služeb, aby si mohly konkurovat mezi sebou. Naopak řetězce specializované na spotřební zboží mohou v budoucnu očekávat výrazný růst tržeb.